На пръв поглед японските мобилни телефони са мечта на всеки техноманиак – с тях може да се влиза в интернет, да се праща мейл, изпълняват ролята и на кредитни карти, бордни карти и дори смятат телесните мазнини.
И въпреки това трудно ще намерите човек в Чикаго или Лондон, който да използва японски телефон като Panasonic, Sharp или NEC. Въпреки годините на рекламни кампании в западните страни японските производители на мобилни устройства имат все още слабо присъствие отвъд границите на страната си.
„Япония има години преднина в много иновации. Но не е способна да развие бизнес от това”, казва Герхард Фасол, президент на токийската IT консултантска фирма Eurotechnology Japan, цитиран от New York Times.
Японците имат име за проблема си – синдрома Галапагос.
Японските мобилни телефони са като ендемичните видове, на които Чарлс Дарвин попада на островите Галапагос – обяснява Такеши Нацуно, преподавател в Токийския Кейо университет, – развити до съвършенство, но коренно различни от техните родственици по света.