Той участва в Международния симпозиум за българското кисело мляко, който събра от 25 до 27 май в хотел Шератон учени от Япония, Китай Франция, Италия, Русия, Холандия, Македония и други страни.
До края на следващата година системата Хасъп трябва задължително да бъде въведена във всички фирми от хранително-вкусовата промишленост, като за преработващите месо срокът е краят на 2005 г.
За въвеждането на Хасъп във всички млекопреработвателни предприятия Министерството на икономиката е отпуснало 1 милион лева, съобщи Велков. С тези средства ще се покриват 50 процента от разходите, които предприятията ще направят за въвеждането й.
Според него част от кандидатстващите 104 филми в бранша вероятно ще отпаднат поради липса на готовност. След това одобряване ще се премине към конкретното разработване на план за прилагането на Хасъп системата, уточни Велков.
Въвеждането на системата за контрол върху технологичния процес с определяне на критичните точки и контрол на параметрите на тези критични точки, известна като Хасъп, е важно изискване пред млекопреработвателите, подчерта специалистът.
Освен, че до края на 2006 г. съгласно Закона за храните всички предприятия, които останат да работят в бранша трябва да въведат тази система, тя има за цел да осигури на консуматорите здравословни и сигурни храни и проследяемост на процеса на производството.
Системата ще позволи при евентуалното възникване на инцидент да се проследи от кое предприятие, от коя партида и дори от коя ферма идва този продукт, обясни Велков.
Разнообразието на български млечни продукти е все още слабо, защото предприятията нямат стимул да обогатяват асортимента си, коментира той в отговор на въпрос. Причината според Велков е ниската покупателна способност на масовия консуматор.
За съжаление българинът все още е на етап, когато избира не това, което иска да купи, а това, което може да си позволи, добави той. Това определя и поведението на фирмите, които се ориентират към производство на традиционни продукти и такива, които се търсят най-много на пазара. Според Велков най-голямо е разнообразието от продукти при киселите млека. По-беден е асортиментът при кашкавалите и сирената, с изключение на топените.
Качество на продуктите има - но тези, които са с малко по-високи цени, каза Велков. Според него заниженото качество по принцип се дължи на продукти, които идват от малки предприятия в сенчестата икономика.
Тези продукти излизат на пазара с много по-ниски конкурентни цени и така убиват желанията на фирмите с възможности да разширяват асортимента си. Този етап обаче постепенно ще се изживее, когато на пазара останат само "пресятите" предприятия, с възможности да произвеждат продукти с високо качество и по-приемлива цена.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.