IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Българските авикомпании са превозили 40,57% от пътниците през 2004 г.

Българските авиокомпании са увеличили дела си на пазара на редовни линии до 30% през миналата година от 22% за 2003 г.

Българските авикомпании са превозили 40,57% от пътниците през 2004 г.

Българските авикомпании са превозили общо 1,692 млн. пътници през миналата година, което представлява 40,57 на сто от общия пътнически трафик за и от България, стана ясно на годишната среща на Асоциацията на на българските авиопревозвачи, проведена през уикенда в Ихтиман.

„През миналата година туристическият поток към България се увеличи, което доведе до нарастване на общия брой пътници пътуващи от/до България до 4.170 млн. пътници, или увеличение с 684 хил., или 19.6%, спрямо 2003 г.,” каза председателят на асоциацията Станислав Станулов.

Данните за миналата година са неокончателни, защото в тях не са включени данните за летище Пловдив, както и превозите на летищата във Варна и Бургас за ноември и декември.

Българските авиокомпании са увеличили дела си на пазара на редовни линии до 30% през миналата година от 22% за 2003 г. Въпреки това и поради по-слабия растеж в абсолютно изражение на пазара на чартърните превози, общият дял на българските авиокомпании в извършените пътнически превози запази очерталата се в последните години тенденция към намаление с постигнатия дял за 2004 г. срещу 40.9% дял за 2003 г.

Общият брой пътници по международни чартърни пътнически превози за миналата година е 2.724 млн. пътници, или с 21% повече от 2003 г. Българските авиокомпании са превозили 1,252 млн. международни чартърни пътници, с 8.4 % повече от 2003 г. Делът от общия брой чартърни пътници за 2004 г. е 45.8%, докато за 2003 г. той е бил 51.2%.

"Това ни кара да удвоим усилията по подготовката ни за влизането ни в един авиационен пазар с много по-големи възможности, но при условията на пълна либерализация и повишаване на конкурентния натиск," каза още Станислав Станулов.

Българските карго компании са продължили разширяването на своите позиции на пазарите на трети страни, където те отдавна са се превърнали в утвърден и търсен партньор, предлагащ качествена, бърза и евтина услуга по превоз на товари.

Асоциацията на българските авиопревозвачи е създадена преди три години. В момента в нея членуват авиокомпаниите “Ер София”, “Бългериан Еър Чартър”, “Хемус Ер”, “България Еър”, “Би Ейч Еър”, “Брайт Авиейшън Сървисиз”, “Хели Ер – САУ”, “Авиостарт”, “Ер Нет21”, “Авиокомпания България” и “Виаджо Ер”, както и Институтът по Въздушен Транспорт

През миналата година собствениците на “Хемус Ер” придобиха “Виаджо Ер”, което бе първото по-голямо консолидиране на собственост върху българки авиокомпании.

Също през изминалата година българските авиокомпании продължиха замяната на самолетите руско производство (най-вече Ту-154) с по-модерни самолети. В края на годината в парка на българските превозвачи има 18 западни самолета - 8 самолета Boeing 737 (в “България Ер”), 3 самолета MD 82 (в “Българиан Ер Чартър”), 3 самолета Airbus А320 (в “Би Ейч Ер”), 2 самолета BAe 146 (в “Хемус Ер”) и 2 самолета ATR-42 (в “Виаджо Ер”).

Въвеждането на новите типове самолети от нашите авиокомпании е неизбежен процес предвид на нарастващите изисквания на пътниците за комфорт, поставянето на нови технически изисквания към въздухоплавателните средства във връзка със сигурността, безопасността на полетите, опазването на околната среда, както и нарасналите цени на авиационното гориво, уточниха от асоциацията.

Средната цена на суровия петрол през 2004 г. се повиши с 20% спрямо средната цена през 2003 г., което повиши и цената на авиационното гориво. Дори и при намаляващ курс на долара, през миналата година българските авиокомпании регистрираха допълнително нарастване на разходите за авиационно гориво в размер на около 12 млн. щатски долара.

Българските авиокомпании са поставени в по-неизгодни позиции спрямо западните си конкуренти и при лизинговане на самолети, поради това, че лизингодателите изискват на практика двойно по-високи лизингови гаранции.

Все още у нас липсва база за техническо обслужване на средни и тежки самолети американско и европейско производство.

Повишени са разходите на българските авиокомпании и поради липсата на симулатори за новите типове самолети у нас, което поставя необходимостта от провеждане на тренажорната подготовка в чужбина.

През лятото на тази година “България Ер” ще използва девет самолета Boeing 737- 300/500. “Българиан Ер Чартър” вече е въвела в експлоатация четири самолета MD 82/83, а към края на 2005 г. ще се използват още три такива самолета. Така в края на годината тази авиокомпания ще ползва общо 10 самолета MD 82/83.

“Хемус Ер” наскоро прибави към парка си още един самолет BAe-146, съвсем скоро ще експлоатира и два самолета Boeing 737-400, което означава, че заедно с парка на закупената “Виаджо Ер”, Хемус ще разполага през 2005 г. с три самолета BAe 146; два Boeing 737-400 и два ATR-42.

“Би Ейч Ер” също продължава увеличението на броя на самолетите западно производство в своя парк, като през 2005 г. вече ще разполага с пет самолета А320.

През 2005 г. Асоциацията на българските авиокомпании ще продължи да подпомага работата на превозвачите посредством провеждане на семинари по въпросите на безопасността на полетите, както и курсове по новите изисквания на Закона за здравословни и безопасни условия на труд. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата