Представители на отбранителното министерство на Китай и военни аналитици опровергаха версията за копиране на американската технология стелт, използвана в изтребителя-бомбардировач F-117 Nighthawk, и прилагането й в новия китайски боен самолет J-20.
Неназован представител на министерството на отбраната заявил за китайския вестник People's Daily Online, че "чуждите медии не за първи път клеветят китайските технологии; няма смисъл да се отговаря на такива спекулации".
Според китайския летец-изпитател Сю Юнлин, на J-20 са присъщи такива технически характеристики като способност да извършва свръхзвуков полет с висока маневреност, което станало възможно благодарение на редица технологични пробиви.
"За разлика от предишните изтребители, такива като J-7 (копие на МиГ-21Ф-13) и J-8 (разработен на основата на Су-15), действително създаден на базата на чужди самолети, J-20 се явява шедьовър на технологичните иновации на Китай", добавя Юнлин.
Пилотът дори отбелязва, че за Китай би било безсмислено използването на технологията на F-117, която е остаряла дори в сравнение с изтребителите четвърто поколение и вече е била остаряла, когато самолетът е бил свален в Югославия по време на военните операции на НАТО. Освен това Китай много трудно би могъл да възстанови технологията на производство само по отломките от F-117.
Ван Янан, главен редактор на китайското сп. Aerospace Knowledge, заявява, че F-117 едва ли може да бъде източник на вдъхновение за създаването на J-20 заради значителните конструктивни различия на самолетите от различни поколения.
"Независимо че F-117 има статут на изтребител, той се използва като бомбардировач заради ниската скорост при полет и ограничените възможности за водене на бой. J-20, който повече напомня F-22 Raptor, е създаден за водене на въздушен бой при висока скорост на полета", пояснява Янан.
В средата на януари 2011 г. хърватският адмирал Давор Домазет-Лошо, взел участие във военните действия на територията на бивша Югославия, изказа предположение, че Китай може да е използвал F-117A, по който впоследствие е възстановена технологията, използвана в този самолет.
Китай започна изпитанията на изтребителя пето поколение J-20 в края на декември 2010, а първият полет на самолета е извършен на 11 януари 2011 г., пише Lenta.ru.