Питър Хайду e генерален директор на софтуерния концерн Cisco за Югоизточна Европа и е един от основните идеолози на Института за предприемачи на Cisco – той ръководи разработването и създаването на първоначалната концепция за програмата.
Питър Хайду е ръководил откриването на 3TS венчър фонда на компанията, който подкрепя малки и средни дружества в сектора на технологиите, медиите и телекомуникациите. С повече от 11 години опит, Хайду е известен с намирането на творчески решения на бизнес проблеми, разработването на стратегически партньорства и изграждането на нови, иновативни стратегии за излизане на пазара и бизнес модели.
- Г-н Хайду, във вашата презентация по време на удостояването ви с титлата „Доктор хонорис кауза” на ВУЗФ, споменахте, че България има шанса да стане европейски двигател в Югоизточна Европа. Бихте ли пояснили какво точно имахте предвид?
Това е само една възможност, не твърдя, че ще се случи непременно. В момент като сегашния, когато България има стабилни управление и валутна система, е подходящо българските компании да започнат да мислят как да вложат усилия не само върху местния пазар, но и върху пазара на съседните страни. Може би първо в Македония, Босна, Косово и Сърбия. Има няколко такива компании, предимно от сектора на високите технологии с милионни приходи, които вече са започнали това.
За сравнение, ако разгледаме като цяло страните в Югоизточна Европа, ще забележим, че Румъния е държавата с най-голям пазар. Въпреки това повечето румънски компании са се концентрирали в разработването на вътрешния си пазар.
На друга позиция застават останалите страни в региона, които реално представляват по-малки пазари. При тях наблюдаваме една много интересна тенденция. В Словения, например, най-богатата страна в Югоизточна Европа, има много големи местни компании, които са навлезли на пазарите и в други страни като бивша Югославия.
Корпорации като Nova Ljubljanska Banka и Merkator имат операции почти навсякъде, а Telekom Slovenia, която е собственост на държавата, оперира в Босна, Албания, Косово, Македония. Това е една умна стратегия, защото местните компании разбират югоизточния регион, докато някои от западноевропейските им конкуренти все още смятат, че страните от него са високорискови.
Като допълнение, в югоизточния регион има само две членки на ЕС – Румъния и България. В този смисъл, отчитайки икономическите фактори като стабилната валута и европейското членство, считам, че България наистина има реален шанс да стане двигател на растежа и да увеличи влиянието си в някои държави в региона, особено ако приеме стратегията на Словения и се насочи към бизнес със съседните страни.
- А по какъв начин мрежовите технологии могат да поощрят и променят бизнеса?
Фундаменталната промяна на „мрежовата технология“ е, че докато преди съдържанието и иновацията идваха преди всичко от Запада, сега съдържание може да създаде всеки. Да вземем за пример 12-годишните ученици от Свиленград, които създадоха социална мрежа – ShareIT – усъвършенстван вариант на Facebook. Това показва още веднъж, че съдържанието може да бъде създадено наистина от всеки, като съществува абсолютна демокрация по отношение на създаването на иновации и знания.
Аз очаквам, че нови технологии и нови тенденции могат да бъдат създадени и в България, във ВУЗФ например. Защото цялата идея за Институтите по предприемачество е да се създава съдържание, което да може да се споделя. Това е начинът, по който технологията променя света.
Цялото интервю с Питър Хайду четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.