Пазарът на интернет реклама в България нараства с по-бавни темпове в сравнение с 2010 г. Брутните приходи от интернет реклама през 2011 г. са с 4,1% по-високи в сравнение с предходната година. Увеличението в сравнение с 2010 г. се дължи предимно на ръста на дисплей рекламата – 95% от ръста се генерират от увеличените приходи от този тип реклама.
Това е накратко изводът от независимото проучване на приходите от интернет реклама, проведено от Ipsos България по инициатива на IAB България. Данните бяха представени в рамките на второто издание на IAB Форум България от търговския директор на Инвестор.БГ (към чието портфолио спадат и Investor.bg и Dnes.bg) Лазар Малаков.
„Светлото онлайн бъдеще идва, но през 2011 г. не бързаше много“, коментира Малаков данните.
Брутният обем от онлайн реклама, по тарифни цени, е достигнал близо 42,5 млн. лева за 2011 г., като близо 35 млн. лева от тази сума се дължат на дисплей рекламата. С дял от над 80% от общите приходи тя е безспорно най-предпочитаният тип онлайн реклама.
На втора позиция, но с едва около 9% дял, се нареждат рекламите чрез обяви и в справочници. Рекламата „на клик” (включва банери, спонсорирани текстови линкове, контекстна реклама и др. формати, продавани на клик, но не включва Google, Facebook и приходи „на клик” от тях за издателите) от своя страна генерира около 6% от всички приходи от интернет реклама.
Трите компании с най-висок пазарен дял (всяка с дял над 10%) генерират над 40% от общия обем на пазара, а една трета от него е в компании със среден пазарен дял, показва още проучването.
Както дяловете на различните типове интернет реклама в общите приходи, така и брутните приходи от тях, са много сходни с 2010 г. Като брутна стойност единствено при дисплей рекламата има по-значима разлика като брутна стойност – увеличение с над 1,5 млн. лева.
При останалите типове реклама разликите са в рамките на до 100 хил. лева – увеличение с около 97 хил. лева при рекламата „на клик”, и с около 27 хил. лева при „други” типове реклама.
Намаление е регистрирано при рекламата чрез обяви и справочници – с около 44 хил. лева.
Най-висок дял от общите брутни приходи – 15% или близо 6,5 млн. лева, се покриват от рекламодателите от финансовия сектор. На второ място са рекламодатели от сферата на потребителските стоки, на които се падат 8% от общите приходи, или 3,5 млн. лева.
В сравнение с 2010 година ръст бележат развлекателната индустрия – със 7,3% дял през 2011 година (равняващи се на 3 млн. лева), както и генерираните обеми от автомобилната индустрия – 5,7% или 2,4 млн. лева. В същото време обаче намалява делът на сектори като телекомуникационни услуги, услуги и потребителски стоки.
За първи път в ТОП 20 влиза и политическата реклама, може би заради изборите. "За първи път политическите субекти обърнаха реално внимание на медията интернет", коментира Малаков.
Още новини от света на комуникациите четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.