Facebook приключи подготовката за историческото си първично публично предлагане (IPO). В четвъртък социалната мрежа подаде окончателните документи в Комисията по ценните книжа и фондовите борси (SEC). Те дадоха отговор на най-важния останал въпрос преди началото на търговията в петък - цената на емисията. Според информация на CNBC тя е 38 долара за акция. С това Facebook докосва самия горен край на споменатия по-рано ценови диапазон.
Основаната и управлявана от Марк Зукърбърг компания увеличи ценовия диапазон на акциите до 34-38 долара за лот в отговор на силното търсене, което би увеличило пазарната оценка на компанията до 93-104 млрд. долара. Ден по-късно компанията увеличи и броя на акциите, които ще предложи на предстоящото IPO, с близо 25% от първоначалните 337,4 млн. акции до 421,4 млн. акции.
С емисионната си цена Facebook ще има стойност от 104 млрд. долара. Толкова високо оценен до този момент не е бил нито един борсов новак, пише Wall Street Journal. И по отношение на размера на емисията концернът отчита рекорд. Ако банките, които подпомагат социалната мрежа при IPO-то, привлекат обичайното свръхразпределение с дебюта на борсата ще бъдат набрани общо 18,4 млрд. долара. След оператора на кредитни карти Visa, който преди четири години набра 19,65 млрд. долара, това ще бъде второто по големина първично публично предлагане на американска компания. В световен мащаб Facebook ще бъде на 4-то място.
Въпреки големия ентусиазъм на инвеститорите, особено на малките инвеститори, зад първоначалното публично предлагане на Facebook има и някои въпросителни знаци. Фактът, че много от първите акционери бързат да осребряват акциите си, се възприема от скептиците като сигнал, че те не вярват в устойчивото нарастване в цените на акциите.
Още повече, че акциите са всичко друго, но не и евтини. Facebook е спечелила през 2011 г. около 1 млрд. долара. По емисионна цена компанията ще има за стойност трицифрено съотношение на курса и печалбата. И съотношението на цената на акциите към приходите е всичко друго, но не и изгодно. През миналата година общите приходи на социалната мрежа са били в размер на 3,7 млрд. долара. А през първото тримесечие продажбите намаляха в сравнение с предходното тримесечие с шест процента до 1,06 млрд. долара. Още по-лошо се развива нетната печалба, която се е понижила през същия период с 32 процента до 205 млн. долара.
Всичко за Facebook четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.