Да отговориш на очакванията на Wall Street винаги е трудно. Инвеститорите реагират с удоволствие на ирационални критерии, пазарните анализатори имат свои собствени стандарти. А голите цифри са двусмислени така или иначе. Добрите цифри често не са достатъчно добри и може понякога просто да са достатъчно лоши.
Това забелязва и технологичният гигант Apple. В понеделник вечерта той обяви нов рекорд на продажбите на iPhone, включително и доста висок ръст на продажбите. "Един силен завършек на една забележителна година", похвали се главният изпълнителен директор Тим Кук в конферентния разговор с анализаторите. "Apple преодоля своя спад“, пише технологичният блог TechCrunch. Но все пак - „най-вълнуващият доклад за тримесечие на тази година" (Business Insider) в края на краищата се оказа и доста смесен микс, а Wall Street не бе задоволен. Ето и най-важните факти и гледни точки:
• Приходи: 37,5 млрд. долара в последното тримесечие (юли до септември), 4% повече от същото тримесечие година по-рано (36 млрд. долара) и повече от очакванията на Wall Street (36,8 млрд. долара).
• Печалба: 7,5 млрд. долара, по-малко от същото тримесечие година по-рано (8,2 млрд. долара), но повече от очакванията на Wall Street (7,2 млрд. долара).
• iPhone: 33,8 млн. продадени екземпляри, нов рекорд за последно тримесечие и с 26% повeче отколкото преди година (26,9 млн.). Въпреки това Apple не оправда очакванията на анализаторите (34,5 млн. броя), дори и с представените в края на тримесечието нови модели 5C и 5S. И все пак – със 19,5 млрд. долара iPhone е отговорен за половината от приходите на концерна.
• iPad: 14,1 млн. продадени екземпляра, малко повече от преди година (14 млн. броя) и по-малко от очакванията на Wall Street (14,5 млн. броя). Новите модели iPad (iPad Air, iPad Mini с ретина дисплей) ще започнат да се продават обаче едва през текущото тримесечие.
• Mac: Apple е продал 4,6 млн. Maс-а през тримесечието, с 400 000 броя по-малко от преди година. Този продукт започва да показва старческа немощ.
• Нови продукти: още от предното тримесечие феновете на марката се надяват напразно на нови продукти - Apple TV? iWatch? За съжаление и сега напразно.
Ето защо и Wall Street първоначално не се впечатли от данните: в следборсовата търговия акциите на Apple се сринаха. Едва в края на конферентния разговор, в който Кук и неговия главен финансов директор Питър Опенхаймер надприказваха критичните анализатори, акцията възстанови цената си.
Едно е ясно - Apple се бори за всеки залък. Но реакцията на пазара разкри все още тлеещата несигурност за бъдещето на Apple. Годините на бума преминаха, хайпът заглъхна - какво следва? Две години след смъртта на емблематичния съосновател на Apple Стив Джобс концернът трудно свиква към новите реалности.
Компанията преживя същата криза на средната възраст като най-напредничавите технологични компании: вместо постоянно да измисля нови сензационни продукти (iMac, iPod, iPhone, а през 2010 - iPad), компанията живее от интелигентни, но рядко попадащи във вестниците с тлъсти заглавия ъпгрейди на съществуващи идеи. А професорът от Харвард Клейтън Кристенсен измисли дори лозунг за това: „Дилемата на иноватора".