От социално слаб Ян Коум се превърна в милиардер. Бяла ниска сграда в Маунтин Вю, в сърцето на Силициевата долина. Пет стъпала водят до сравнително празната бивша сграда на местните власти за социално подпомагане. Тук прав Коум, облегнат на входната врата, подписа документите, които подпечатват една милиардна сделка. За 19 милиарда долара той продаде бизнеса си на Facebook.
Коум е наясно със символиката на това място, ето защо там имаше и специално нает фотограф, както показват снимки в списание Forbes. По-рано той е трябвало да разчита на услугите на ведомството и се е редял на опашка за купони за храна. На 16 години той идва в Калифорния с майка си от едно село в Украйна. Семейството печелело парите си, като гледало деца и чистело в супермаркети. Днес, на 37 години, на Коум няма да му се налага да се притеснява за пари. Forbes изчислява, че като основател и главен изпълнителен директор той ще получи 6,8 млрд. долара за своя 45%-ен дял. В допълнение, той влиза и в Борда на директорите на Facebook .
С WhatsApp Коум създаде едно явление. В рамките на само пет години приложението за кратки новини с иконата със зелена слушалка замени SMS-ите за много млади хора като предпочитано средство за комуникация. WhatsApp е готина и перфектна за чат с приятели – а SMS-ът е надежден и подходящ за съобщения до родителите. Междувременно около 450 милиона души са изтеглили приложението. И всеки ден към тях се присъединяват по 1 млн. нови потребители.
Само малък екип от около 50 работници и служители направи тази революция в чата. Сега всички те с един замах ще се превърнат в мултимилионери - в края на краищата те получават права за акции на стойност общо три милиарда долара. За сравнение - Facebook управлява акаунтите на своите 1,2 милиарда потребители с помощта на около 5800 служители.
Ян Коум винаги е искал да отвори нови канали за комуникация. Преди всичко го вдъхновява общуването с баща му - той не е емигрирал в САЩ през деветдесетте години, а телефонните разговори са били скъпи и несигурни. „Не можем да говорим за това, кой знае кой ни подслушва сега", е казвал баща му понякога. Коум започва да осъзнава, че се нуждае от алтернативи, които са по-лесни за ползване и по-безопасни.
През 1997 г. баща му умира в Украйна, а през същата година той вече е студент и започва да работи като стажант в консултантската компания Ernst&Young. Там той се среща и запознава с бъдещия друг съосновател на WhatsApp Брайън Актън. Двамата започват работа за Yahoo. Както майката на Коум почива през 2000 г. от рак, Актън се грижи за колегата си и двамата стават добри приятели. Заедно играят футбол и в продължение на години пътешестват през Южна Америка.
Върнал се обратно в Калифорния, Коум си купува първия iPhone през 2009 г. - и веднага забелязва какво не е наред. Какво правят в този момент приятелите му – за това нещо няма приложение. Вдъхновени от бума на индустрията на апликациите, Коум и Актън основават на 24-и февруари 2009 г. WhatsApp Incorporated, само на няколко пресечки от службата за социално подпомагане, която Коум познава толкова добре. От приложението, което първоначално е служило само за споделяне на съобщения за състоянието, подобно на Facebook, се ражда чат програмата WhatsApp - сериозна конкуренция за социалната мрежа.
И WhatsApp стана голяма. И привлекателна за поглъщане. Въпреки че отдавна циркулираха слухове, че Google или Facebook може да поемат услугата за чат, за индустрията сделката бе малко изненадваща. Едва през миналата година Коум дори бе отхвърлил подобен вариант.
Но както съобщава New York Times, Коум вече се е срещал в последните две години редовно с главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг. През последните дни изведнъж ситуацията започва да става конкретна. На 9 февруари Зукърбърг предлага на основателя на WhatsApp да действат заедно.
Коум се е заинтересувал и е посетил Зукърбърг на Свети Валентин в дома му в Пало Алто. Хапвайки шоколад и ягоди те постигат съгласие: Facebook плаща 16 млрд. щатски долара за WhatsApp в кеш и борсови активи. През следващите четири години ще бъдат добавени и акции на Facebook на стойност 3 млрд. долара.
Така сега WhatsApp влиза в империята на Facebook, а Коум се опитва да запази независимостта. Досега WhatsApp печели пари само с еднократна такса за изтегляне - за IOS приложението струва 89 цента, собствениците на Android телефони могат да ползват приложението за една година безплатно, а след това се иска такса от 99 цента. Много потребители се притесняват, че с придобиването от страна на Facebook приложението може да бъде наводнено с реклами. Коум е наясно с тези проблеми и се опита да ги обори. В блога на WhatsApp той пише: „Можете да разчитате и да сте абсолютно сигурни, че рекламата ще продължи да не прекъсва разговорите ви".
Ще бъде интересно да видим как WhatsApp ще се справя с неприкосновеността на личните данни. Новият собственик Facebook попада често под критика заради манията си за събиране на данни. Досега основателят на WhatsApp Коум е известен като защитник на личната информация – въпреки че приложението му не е с най-добрата репутация сред защитниците на личната информация, защото внася данни от адресните книги на телефоните.
В публичните си признания Коум обаче звучи по-различно. "Сигурността на данните е важна тема", подчертава отново и отново той. Не на последно място и заради неговата лична история. Той все още помни как се е чувствал в Съветския съюз, когато „и стените са имали уши“.
Още подобни анализи за технологичния свят четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.