Мобилният оператор Mtel пуска цифрова телевизия през сателитна технология (DTH услугa, direct to home - директно до дома, бел. ред.), която ще има покритие в цялата страна. Компанията обяви, че клиентите ѝ ще имат достъп до 150 телевизионни канала, а повече от 20 от тях ще са HD.
“Ние имаме връзка с 1 млн. домакинства в България чрез IPTV, а сега ще достигнем до целия пазар”, коментира главният изпълнителен директор на компанията Танасис Кацирубас. По думите му България изпреварва Европейския съюз по показателя проникване на платената телевизия. В страната той е 85%, докато в ЕС средностатистическата пенетрация е 60%. Освен това в България подобни услуги се получават на значително по-ниски цени от средните за Европа.
Mtel очаква намаляване на интереса към кабелната телевизия през следващите години за сметка на този към цифровата телевизия, заяви Кацирубас. Според него телевизията ще стане по-важна като услуга и клиентите ще обръщат все повече внимание не само на цената, но и на качеството на продукта, който получават.
“Средните приходи на месец от клиент в ЕС възлизат на 22,36 евро, а в България - три пъти по-малко - 7,47 евро”, допълва Кацирубас. Той твърди, че Mtel все още се асоциира в страната преди всичко с мобилните си услуги. Именно затова компанията ще работи повече в посока да покаже на потребителите, че е доставчик на пълна гама телекомуникационни услуги.
Цифровата телевизия е логична стъпка в тази посока според него. Компанията ще залага на по-добра технология, която да гарантира предоставянето на добра телевизионна услуга дори и при лоши метеорологични условия, твърдят от оператора.
Освен сателитна чиния, пакетът на Мтел включва и конвертор, HD сателитен приемник и смарт карта. Компанията ще дава отстъпки на настоящите си клиенти, решили да ползват новата ѝ услуга. В допълнение към това монтажът на устройствата ще бъде безплатен за всички абонати.
По думите на Кацирубас това е едно от конкурентните предимства на Mtel на пазара на цифрова телевизия. Като такива той вижда и покритието на цялата страна, качеството на услугата, безплатното оборудване и конкурентната цена. Монтажът ще се извършва от различни компании в цялата страна, с които Mtel работи. Операторът вече има сключени договори с 48 такива фирми.
При сключване на 1 и 2-годишен договор оборудването се предоставя безплатно, а при безсрочен договор може да се закупи от Мтел. Цената на икономичен пакет за абонати на Мтел е едва 9,90 лв. на месец при 2-годишен договор.
Според Кацирубас Mtel не цели увеличение на цената на цифровата телевизия в България, а амбицията ѝ е да увеличи пазарния си дял. “Как ще се случи това, зависи от това колко потребителите ще харесат услугата”, допълва той.
В момента 85% от домакинствата в страната използват платена телевизия, а 1% нямат достъп до работещ приемник или нямат достъп до телевизия като цяло.
По думите на главния изпълнителен директор на Mtel телевизионният пазар в страната остава нерегулиран, като основните проблеми са, че няма наложени регулаторни мерки, включително по отношение на цените на дребно. Същевременно DTH операторите държат повече от 45% от пазара, който е изключително конкурентен поради наличието на множество малки местни доставчици.
Българите гледат средно по 225 минути телевизия на ден, а 80% от зрителите предпочитат филмите, показва статистиката, предоставена от оператора. На второ място остават новините, които са предпочитани от 75% от зрителите. 60 на сто от българите гледат телевизия ежедневно, а 31% по няколко пъти на ден. Въпреки това в България се гледа значително по-малко телевизия, отколкото в ЕС като цяло.
"Българите имат по два телевизора вкъщи, макар че не гледат толкова много телевизия”, коментира Кацирубас. Той разкрива, че най-голям брой потребители на платена телевизия има във възрастовата група 20-51 години. Въпреки богатия избор от телевизионни канали, най-често гледаните са не повече от 7.
На фиксирания пазар за интернет и телевизия категоричен лидер в момента е Bulsatcom с 46% пазарен дял, следван от Виваком (20%) и Blizoo (15%). През 2011 г. Мтел е имал 31 225 клиента на IPTV, година по-късно техният брой е 63 359, а към края на 2013 г. - 77 847 домакинства.
"Мтел държи 7% от пазара в този сегмент, коeто не съответства на амбициите, на цялостната картинка и на инвестициите, които направихме през последните години“, заяви главният изпълнителен директор на компанията Кацирубас в края на март пред журналисти. Тогава той поясни, че компанията търси нови възможности в тази насока. Кацирубас поясни през март, че интересна възможност за оператора представляват и „White-label” DTH услуги (при този модел дадена компания предоставя и поддържа WL DTH услугата. Тя може да се разпространява от други оператори на телевизионни услуги, които я предлагат под своя собствена търговска марка).
Oще в началото на 2014 г. стана ясно, че собственикът на Mtel Telekom Austria е изготвил проект за стартиране на сателитна тв услуга за българския пазар. Тогава стана ясно, че услугата ще стартира от сателит Eutelsat 16Еast, с който има постигната договорка. Мтел чрез своята марка "Мегалан" вече проведе тестове на сателит Thor 6, 0.8West.
През октомври 2012 г. операторът дори сключи договорка със сателитния доставчик СателайтБГ за разпространение на нейните услуги, но фалитът на доставчика сложи край на сътрудничеството.
DTH услуги се предлагат у нас от още два оператора - Булсатком (които са лидер) и Виваком (чрез услугата Vivacom TV). На пазара имаше и друг играч - ITV Partners, впоследствие прекръстена на Total TV, а след това на "Сателайт БГ". През 2013 г. обаче компанията преустанови след само няколко месеца своята дейност. Стратегията на сателитния доставчик бе да се наложи със сравнително висока цена (38 лв. месечно) срещу много на брой HD канали, но тя се оказа неуспешна или недостатъчна за оцеляване на пазара.
Още новини за технологии и комуникации четете в Imvestor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.