Китайската компания Xiaomi Inc., основана само преди четири години, вече се нарежда сред най-големите производители на смартфони в света. Поверителен документ, с който разполага Wall Street Journal, показва, че нетната печалба на Xiaomi почти се е удвоила през 2013 г., което означава, че компанията става все по-печеливша в индустрия, в която повечето играчи, продаващи евтини телефони, дори не успяват да пробият на пазара.
Xiaomi преди няколко месеца надмина Samsung Electronics Co., превръщайки се в най-големия играч на пазара на смартфони в Китай. Компанията използва това в опит да събере сумата от 1 млрд. долара под формата на заеми – средства, които да използва за експанзия и придобивания.
Таблица в документа показва, че през миналата година нетната печалба на Xiaomi е нараснала с 84% до 3,46 млрд. юана (566 млн. долара) от 1,88 млрд. юана през 2012 г. Приходите ѝ са се увеличи повече от два пъти, достигайки 27 млрд. юана. Друга таблица показва прогнозите на компанията, според които тази година нетната ѝ печалба ще се увеличи със 75 на сто.
Говорителят на Xiaomi отказва да коментира данните.
Бързият растеж и голямата печалба на компанията представляват част от по-големите промени в пазара на смартфони, където китайските играчи засилват значително присъствието си, оспорвайки господството на Samsung и Apple.
През последната година някои от най-големите доставчици на смартфони в Китай, като Lenovo Group и Huawei Technologies, разширяват бизнеса си в чужбина, превръщайки се в заплаха за Samsung в Азия, Латинска Америка и други развиващи се пазари.
Печалбата на Xiaomi опровергава очакванията на много анализатори, които вярват, че желанието ѝ да увеличи пазарния си дял, предлагайки продукти на ниски цени, е за сметка на печалбата ѝ.
Цената на най-евтиния телефон на Xiaomi – Redmi 1S, започва от 699 юана (114 долара). Последният ѝ голям продукт Mi4 е с начална цена от 1999 юана (327 долара). Едно от възможните обяснения за способността на Xiaomi да печели толкова много от продажбата на евтини продукти, е, че прилага нискобюджетни, но ефективни маркетингови тактики.
Докато установените конкуренти залагат основно на телевизионни реклами и други традиционни форми на реклама, Xiaomi се концентрира предимно върху социалните мрежи и интернет форумите, където много потребители публикуват своите коментари, оплаквания и желания.
През последните няколко години Xiaomi разшири изключително бързо бизнеса си в Китай, продавайки своите телефони онлайн и разчитайки на маркетинга „от уста на уста“ на пазар, в който има повече от 600 млн. интернет потребители.
Още новини от Технологии четете в Investor.bg