Най-неочакваното нещо от резултатите на Apple, обявени снощи, не беше, че компанията поставя рекорд, а че практически никой не разбра как се случи това. След като през 2011 г. стана главен изпълнителен директор на компанията, Тим Кук насърчи партньорството с анализаторите от Wall Street и внимателно насочваше очакванията им, най-вече за да избегне подобни изненади (добри или лоши), пише в свой анализ Bloomberg.
Резултатите от последното тримесечие показаха най-голямото несъответствие с очакванията на анализаторите от април 2012 г. насам. Печалбата за акция достигна 3,06 долара, надминавайки очакванията с 18%
Подобен растеж беше нещо като стандарт по времето на ерата на Стив Джобс. Ако имаше едно нещо, което можеше да се очаква от компанията, докато тя беше управлявана от Джобс, то това беше, че тя почти винаги успяваше да надмине очакванията. С много. През тези години Apple надминаваше очакванията на пазара за финансовите си резултати средно с 21%.
Обявяването на резултатите при Кук е далеч не толкова интригуващо. Печалбата за акция надхвърля очакванията на анализаторите средно със 7,3%. Това отчасти се дължи на факта, че Apple е прекалено голяма, а сега е и най-високо оценената компания в света. Дължи се и на решението нейният финансов отдел да дава по-точни насоки.
През януари 2013 г. компанията промени своята процедура за прогнозиране. Вместо да обявява конкретни проценти, които е уверена, че ще постигне, тя премина към обявяването на по-широк диапазон от възможности от страна на главния финансов директор Питър Опенхаймер.
Така вместо да дава „консервативни“ оценки, които често успяваше да надмине, Apple премина към „по-големи насоки“, за които вярва, че би могла да постигне, посочва Опенхаймер.
„Няма гаранции. Прогнозирането е трудно“, коментира той.
Три фактора направиха последното тримесечие особено трудно за прогнозиране и всички те са свързани с появата на новия iPhone, твърди Джийн Мюнстър, анализатор в Piper Jaffray & Co.
Първият беше колко ще се увеличат потребителите на Android, преминаващи към нейните продукти, след като Apple предложи по-голям смартфон. Отговорът: повече от всеки път за последните три години, коментира Кук,
Вторият е дали хората ще предпочетат по-скъпите модели с двойно по-голяма памет в сравнение с предните модели. Те го направиха.
По думите на Кук търсенето на iPhone е надминало високите очаквания на компанията с продажбите на повече от 74 млн. бройки, предизвикани от безпрецедентната популярност на iPhone 6 и iPhone 6 Plus.
“Средно сме продали по над 34 000 iPhone-а всеки час, 24 часа в денонощието, всеки ден от тримесечието“, коментира той.
Според анализатора на Oppenheim & Co Андрю Юрквиц няма да бъде никакво чудо, ако след три месеца Apple отново изненада с резултатите си.
Повече новини за технологии можете да откриете в Investor.bg.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.