Пазарите с най-добри потенциални възможности за развитие на индустрията на мобилни игри са Бразилия, Индия, Русия и Индонезия. Това разкри по време на една от дискусиите на Mobile World Congress Николас Бераудо, специалист, отговарящ за глобалните продажби и операциите в САЩ на App Annie - компания, която събира и анализира данни за мобилни приложения.
„Бразилия е много силен и много голям пазар, който не бива да бъде пренебрегван“, коментира Бернаудо. По думите му индийският пазар също показва невероятни резултати в момента.
Всички тези пазари се развиват особено бързо по отношение на свалянията на игри, не толкова по приходи, допълва експертът. Той е категоричен, че Бразилия, Русия, Индонезия и Индия в момента показват по-голям ръст по сваляния на игри от вече утвърдени пазари като Южна Корея, а това е добър знак за индустрията, защото ѝ дава нови полета за работа.
В момента игрите са най-големият генератор на приходи сред мобилните приложения. Те носят около 80% от приходите на AppleStore, както и 90% от тези на Google Store.
Очакванията за 2015 г. са, че индустрията на игрите ще събере 80,5 млрд. долара, а 35% от тях ще дойдат именно от мобилния сегмент. Понастоящем най-големият пазар за мобилни игри е Азия, а производителите на заглавия за мобилни устройства вярват, че новите хардуерни решения означават нови преживявания за потребителите. Като най-обещаващи в този смисъл те посочват умните телевизори, преносимите устройства и всичко, свързано с интернет на нещата.
Експертите в индустрията посочват като един от големите проблеми на бранша разликите в информираността.
„За потребителите е трудно да решат кои игри са с достатъчно добро качество, както и за кои си заслужава да платят“, коментира Арън Рубенсън, ръководител продуктово развитие на Amazon AppStore. По думите му потребителите имат все по-големи очаквания от мобилните игри, което усложнява ситуацията за разработчиците.
Големият въпрос
Най-големият въпрос, който стои пред индустрията за мобилни игри, е дали потребителите са готови да плащат, за да получат достъп до игрите, или бъдещето принадлежи на безплатните заглавия и търсенето на алтернативни източници на приходи.
През 2014 г. само 2,2% от потребителите на мобилни устройства са платили за игри. 46% от всички приходи в индустрията пък идват от 0,22% от общия брой мобилни потребители.
„Игрите винаги са били най-предпочитани от потребителите на смартфони. 32% от времето, което хората прекарват в използването на смартфони, те отделят за игри“, заяви Ерик Ууд, вицепрезидент на Zynga, отговарящ за дистрибуцията и стратегическите партньорства.
И все пак въпросът за заплащането няма еднозначен отговор. Според Никълъс Бераудо от App Annie хората използват все повече мобилни игри, а във Франция, САЩ и Великобритания все повече потребители плащат за това.
Експертите се обединяват около мнението, че рекламите в играта са добър източник на приходи, но само в случай, че са вградени в нея по достатъчно добър начин – като интересен компонент от геймплея.
„Важно е как се правят игрите, но не по-малко важно е как рекламите биват интегрирани в тях. От ключово значение за нас е къде точно поставяме рекламите – точното място, точното време, така че да си гарантираме печалба“, допълни Ууд.
Гледни точки
„Платените игри не са мъртви. Минахме през периода, в който повечето хора за първи път се докоснаха до смартфон и таблет. Вече има много потребители, които са свикнали да плащат в мобилния контекст. Не бива да пропускаме това“, категоричен бе Арън Рубенсън от Amazon.
По думите на Бераудо платените игри не са останали в миналото, а напротив – платената категория мобилни игри отбелязва ръст напоследък. Според него тя ще продължи да нараства, защото потребителите свикват с мобилните устройства и с начина, по който откриват и потребяват съдържание чрез тях.
Трансформацията на игрите и създаването на блокбъстъри
Тъй като мобилните устройства стват по-бързи и имат все по-добри параметри, производителите на игри могат да заложат на съдържание, което се приближава до това на конзолите, обясни Ксавие Карило, главен изпълнителен директор на производителя на Digital Legends Entertainment. Според него това ще се случи не само по отношение на графиката, а и чрез залагането на по-дълбоко съдържание.
Експертите са категорични, че създаването на глобални блокбъстъри не е никак лека задача, защото е особено трудно да се направят заглавия, които да бъдат успешни по целия свят. Според Ууд това се дължи преди всичко на културните различия на регионите, а подобен успех може да постигне компания, която има добре познат навсякъде бранд.
„Хората в Азия например предпочитат да прекарват повече време на едно ниво, отколкото другите. Това е важна разлика“, обясни Бернаудо.
Според Арън Рубенсън успехът на мобилните игри на Amazon се дължи на факта, че компанията има достатъчно известна марка и продава много различни продукти извън сегмента с игрите. По думите му брандът вече е спечелил доверието на потребителите и има лоялни клиенти от цял свят, които са особено активни.
Алтернативни източници на приходи
Рубенсън смята, че компаниите могат да печелят повече, възползвайки се от факта, че има фенове на мобилните игри, които наистина обожават героите и искат да видят в реалния живот много повече от дадено заглавие. За целта фирмите могат да продават мърчъндайз – от плюшени играчки до бижута и тениски. Според представителя на Amazon по този начин всички печелят. Компанията се сдобива с нов сигурен източник на приходи. Потребителите са щастливи, защото могат да покажат реално предпочитанията си към дадена игра или герой и същевременно помагат за рекламирането на заглавието.
Интернет на нещата и мобилните игри
На фона на всичко това производителите на игри не крият вълнението си от възможностите, които може да им предложи свързването на всички устройства около нас благодарение на интернет на нещата. Експертите смятат, че ще настъпи момент, в който игрите като цяло няма да бъдат асоциирани с конкретен хардуер, защото ще бъдат интегрирани във всякакви устройства. Въпреки това е рано да се каже как мобилните игри ще влязат в преносими устройства като умните часовници.
„Потребителите очакват, че всички игри ще са достъпни за тях навсякъде, на всяко едно устройство. При часовниците потреблението ще е различно, но със сигурност ще има очакване, че щом има интернет връзка, значи има възможност за достъп до игри“, коментира Рубенсън.
И все пак експертите все още търсят ясни индикации, че потребителите имат голям интерес към мобилни игри на нови преносими устройства. Още по-важният въпрос е колко точно време ще им отделят и как рекламите да влязат във формат, които до известна степен ограничава възможностите.
Повече новини от Mobile World Congress можете да прочетете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.