През 2012 г. Федералната комисия по търговия (FTC) в САЩ заяви, че Google използва антиконкурентни тактики и злоупотребява с монополоното си положение на пазара по начин, който ощетява потребителите и конкурентите ѝ.
Доклад на служителите на Бюрото по конкуренцията препоръчва комисията да заведе дело, насочено срещу три от практиките на Google. Този ход би довел до едно от антитръстовите дела с най-голям отзвук в света, след това, заведено от Министерството на правосъдието срещу Microsoft през 90-те години. 160-те страници на доклада, който трябвало да остане в тайна, но по невнимание е разкрит, посочват, че „поведението на Google е довело и ще доведе до реални вреди за потребителите и иновациите в онлайн търсачките и пазара на реклама“, пише Wall Street Journal.
Разкритията са напълно различни от решението на членовете на FTC, които в началото на 2013 г. гласуваха единодушно за прекратяване на разследването след като Google се съгласи доброволно да направи някои промени в своите практики.
За членовете на комисията е необичайно да не вземат подобни препоръки под внимание. Но в този случай те трябва да се съобразят с тези за конкуренцията, както и с отделния доклад от икономическото бюро на агенцията.
Главният юрисконсулт на Google Кен Уокър заяви в четвъртък, че Федералната комисия по търговията в крайна сметка „се е съгласила, че не е необходимо да се предприемат действия“ по отношение на това как Google подрежда и показва своите резултати от търсенето.
„Спекулациите относно потенциалната вреда върху потребителите се оказа напълно погрешна. Откакто разследването е спряно преди две години, начините, по които хората получават достъп до информацията в интернет, са се увеличили, което дава на потребителите много повече възможности от преди“, коментира Уокър.
По въпроса дали Google използва антиконкурентни тактики в своята търсачка, властите препоръчват да не се завежда дело, въпреки че действията на Google са довели до „значителни щети“ сред конкурентните фирми.
"Изводът е ясен: услугите на Google са добри за потребители и добри за конкуренцията“, коментира старши вицепрезидентът на Google Дейвид Дръмънд по отношение на решението на комисията по търговия.
Тя може да вземе предвид нови оплаквания от конкурентите на технологичния гигант, като Yelp, която твърди, че Google все още има антиконкурентно поведение. Твърденията насочиха вниманието на европейските антитръстови органи към Google.
"Този документ се появява, за да покаже, че Федералната търговска комисия има преки доказателства за умишлените пристрастия на Google по отношение на търсенето“, твърди Лутър Лоу, вицепрезидент на Yelp.
В доклада има редица подробни бележки под линия, които разкриват много неизвестни досега подробности за бизнеса на Google. Данните, включени в документа, предполагат, че Google има по-доминираща позиция на пазара на търсене в САЩ, отколкото се смята. Компанията оценява пазарния си дял между 69% и 84% по време на периода, в който компанията за проучване comScore заяви, че делът ѝ е 65 на сто.
"От гледна точка на антитръстовите правила, аз съм доволен да видя, че comScore подцени нашия дял“, коментира главния икономист на Google Хал Вариан.
Антитръстовото дело срещу Google изправи администрацията на Барак Обама срещу един от най-големите корпоративни съюзници на Белия дом. Google е вторият най-голям корпоративен източник на дарения за кампаниите за преизбирането на президента на САЩ. Мениджърите на Google са посещавали няколко пъти Белия дом откакто Обама е на власт.
„FTC е независима агенция и ние уважаваме независимото вземане на решения“, коментира говорителят на Белия дом Дженифър Фрийдман. В своето разследване членовете на Федералната комисия посочват, че действията на Google са помогнали за запазването на нейното монополно положение на пазарите на търсачките и на търсенето на реклами, нарушавайки по този начин законите. Поведението на Google “ще доведе до негативни ефекти върху благосъстоянието на потребителите“, посочва докладът.
Google отдавна оспорва всички твърдения, обвиняващи я в монопол. Тя твърди, че конкуренцията е „само на един клик разстояние“.
Според доклада компанията нелегално е взела съдържание от конкурентни сайтове като Yelp, TripAdvisor и Amazon, за да подобри собствените си сайтове. Документът цитира случай, в който Google е копирала класирането на продажбите на Amazon, за да поправи своите. Освен това е копирала отзивите и оценките от Amazon. Говорителите на TripAdvisor и Amazon отказват да коментират случая.
Когато конкурентите са помолили Google да спре да взема от тяхното съдържание, тя директно ги е премахнала от своята търсачка.
Докладът на FTC цитира служител на Google, който твърди, че компанията някога е искала да премахне ненужните ограничения, но това е било отхвърлено от Лари Пейдж, който сега е главен изпълнителен директор на компанията. Говорителят на Google отказа коментар от страна на Пейдж.
В крайна сметка през 2013 г. компанията промени политиката си доброволно след препоръките на комисията.
Още новини за технологии четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.