Сделката за бизнес социалната мрежа LinkedIn беше приветствана от шефа на Microsoft Сатя Надела като катализатор за революционна промяна в продуктивността на бизнеси и служители в световен мащаб. Доста силни думи, които не ентусиазираха кой знае колко хора.
Microsoft плаща третата най-висока цена в историята на придобиванията на технологични компании за фирма, която определено не е в обещаващо състояние, отбелязва сп. “Икономист”.
Да, LinkedIn е най-голямата бизнес социална мрежа с около 430 милиона регистрирани потребители и 100 милиони посетители всеки месец. Основният приток на пари идва от абонаментни планове, които дават достъп на големи корпорации до базата данни на мрежата в търсене на подходящи кандидати за работа.
Но прогнозите за приходи не се оправдават и инвеститорите изглеждаха все по-притеснени в последните месеци.
През февруари само за ден акциите на компанията паднаха с повече от 40%, което оряза общата пазарна стойност с не по-малко от 11 милиарда долара. LinkedIn обяви загуби от 165 милиона долара за 2015-та година въпреки приходи от 3 милиарда.
След срива през февруари акциите така и не се върнаха на предишната цена на фона на очакванията за лоши резултати за цялата 2016-та година.
При все това Microsoft плати по 50% над стойността на акция, за да придобие LinkedIn. Специалисти настояват, че след само година цената е щяла да бъде далеч по-ниска, но явно г-н Надела не е искал да чака при риска някой да го изпревари.
Доскоро Microsoft изглеждаше абсолютно недостижим на върха в технологичния бизнес и продължава да е най-големият производител на софтуер в света. Но конкурецията на Google, Amazon и в по-малка степен Apple в битката за новия софтуерен пазар, доминиран от мобилни устройства и облак-услуги, става все по-сериозна.
За разлика от своя предшественик Стив Балмър, който не бързаше с инвестициите в този сектор, Надела е дал ход на грандиозен план за препозициониране на Microsoft. В това число и оставяне на заден план на операционната система Windows за сметка на облак услугите и напредването в развитието на изкуствения интелект.
Придобиването на LinkedIn е част от този план. Социалната мрежа разполага с изключителен екип от специалисти за обработване на база данни. Учени, които разработват алгоритми за извличане на съществената част от огромния поток дигитална информация.
Разбира се, сега Microsoft ще разполага и с информация за над 430 милиона души по отношение на тяхното професионално развитие. Ресурс, който по никакъв начин не бива да бъде подценяван и който дава възможност за развиване на множество екстри към съществуващите продукти на компанията.
Въпреки това от “Икономист” считат сделката за противоречива.
Надела смята, че с LinkedIn зад гърба си Microsoft ще създаде платформа, която да позволи менажирането на работна ръка изцяло през виртуалната мрежа. Изпълнителният директор е убеден и че Microsoft ще се усъвършенства в това да подава предпочитано съдържание за всеки потребител в работната му среда.
Но пречките за реализиране на тези идеи са налице.
Първата е финансова – разходът за всеки активен потребител е 260 долара на месец. Акционерите трябва да бъдат убедени, че мрежата може да се разрасне и то бързо. И да получат уверения, че от събираните данни могат да се правят повече пари, така че балансът на края на годината да е положителен.
На оперативно ниво също има притеснения. В исторически план Microsoft не се справя никак добре с големите сделки. Придобиването на Skype през 2011-та за 8.5 милиарда долара е далеч от определението за успешен бизнес ход. 6.3 милиарда бяха платени за фирмата за онлайн реклама aQuantive, а 7.6 милиарда за бизнеса на Nokia с мобилни телефони.
Трябва да се отбележи, че всичко това се е случило, преди Надела да поема управлението, но тенденцията е налице. Това донякъде обяснява и предпазливия подход за запазване на LinkedIn като независима компания.
Надела иска LinkedIn да се превърне във виртуалното място, където да търсиш новини и други детайли за служебния живот на хората. Но определено повечето компании няма да са очаровани от възможността още една социална мрежа да погълва допълнително време на служителите.
Не са малко и директорите, които считат LinkedIn за прекалено агресивна платформа, която позволява на HR-специалисти директно да вербуват чужди кадри без особени усилия. Вече има големи компании, които блокират достъпа до LinkedIn във вътрешните си мрежи.
От друга страна придобиването на LinkedIn беше приветствано от бизнеса, защото може да се окаже първата от серия мащабни сделки в технологичния свят. Сделки, крайно необходими за освежаване на сектора, притеснен сериозно в последно време от мрачни прогнози за “спукване на балона”.