За все по-използвания термин „интернет на нещата“ говорим с Ирена Милошева, която е регионален мениджър „Корпоративни продажби“ във Виваком за София, за да разберем как той променя бизнес средата.
Вие работите пряко с бизнес клиенти. Как се променят очакванията на бизнеса към телеком услугите?
В последните години се променят със стремителни темпове и това е свързано с развитието на умните технологии, които много бързо навлизат в ежедневието на клиентите ни и с внедряването на новите мрежи. Преминаването към 4G технологията и към оптичната инфраструктура осигури много по-високи скорости и направи възможен т.н. "Интернет на нещата". И всичко това идва с нарастващи очаквания за промяна.
А как се променят услугите в отгоговр на очакванията на бизнеса?
Стъпвайки на новите технологии и 4G мрежата, можем да развиваме много нови услуги, като се опитваме да дадем т.н. крайни решения на клиента. Като пример мога да посоча облачните решения в сферата на образованието, които разработихме в последно време. В момента сме в състояние да предложим На училищата цялостно решение – от осигуряването на хардуер – лаптопи и таблети, през осигуряването на преносна среда – било то оптична или 4G мрежа, до софтуер, който е необходим за самия образователен процес. Допълнително, предлагаме обучение на самите учители, тъй катo често зa тях това е нещо ново и непознато и затова е необходимо да бъдат поетапно въведени в този процес.
Като говорим за 4G, компанията ви постига най-бързата интернет връзка през мобилна мрежа. Това сочат резултатите от т.н. speedtest на международната платформа OOKLA за първите шест месеца на 2017г. По какъв начин това се отразява на клиентите?
Инвестираме усилено в 4G покритието, тъй като това е базата, на която можем да развиваме нововъведенията в полза на клиентите. Признанието на OOKLA на практика ни легитимира пред нашите клиенти за това, че те са направили добър избор и наистина разчитат на телекома с най-бързата мобилна мрежа на бългaрския пазар. Едно такова признание предизвиква и любопитството на останалите, които все още не са с нас – какво ли пък е преживяването да сърфираш с най-бързата 4G мрежа? А до края на годината планираме и работим активно тя да бъде достъпна за 99% от населението на страната или повече от 7.29 млн. души.
А какво представляват решенията от типа на "Интернет на нещата"? Доколко българкият бизнес се интересува от тях? Вижда ли бъдещето си чрез тях?
Вярвам, че интернет на нещата ще навлезе масово в нашия живот. Лично аз, като човек, който работи в телеком средите от дълго време, вече прилагам подобни нововъведения у дома. Имам устройство, свързано с интернет, което е прикрепено към контактите и мога да ги следя дистанционно. Така, когато не съм сигурна дали съм изключила ютията, което често се случва на много хора, проверявам през приложение на телефона дали ютията е включена или не е. Стресът е много по-малък с Интернет на нещата. Тоест, хората ще бъдат привлечени от интернет на нещата, когато осъзнаят колко по-лесен ще бъде животът с него.
Това е валидно и за бизнеса. В момента най-приложимо е въведението, което управлява уличното осветление. Сензори на уличните лампи подават сигнал дали е достатъчно светло или тъмно, за да се включи или изключи осветлението автоматично. Това, освен удобство, води и до голямо спестяване на електроенергия и съответно до по-ниски сметки за консумация на електричество.
В тази връзка, скоро представихте в София изградената мрежа LoRa, която е от съвсем нов тип и е основа за развитие на умна градска среда. Разкажете ни повече за нея.
Заедно с партньорите ни Nokia, които имат значителен международен опит в изграждането на този тип мрежи за умни градове, направихме LoRa на територията на цяла София. Ние сме първият телеком, който прави подобна крачка, с която умният град излиза от рамките на теорията и предположенията и дава съвсем конкретни възможности за реализация.
Основното предимство на тази мрежа е, че работи с много на брой сензори, които не се нуждаят от сим карта и имат батерии, издържащи до 10 години без смяна. Те могат да събират и изпращат информация от хиляди устройства и така да свързват всякакви обекти и системи. И ако това звучи абстрактно, ето конкретни примери – сметосъбирането и сметоизвозването в един град. На всеки контейнер може лесно да се монтира датчик, който показва кога ще бъде пълен и трябва да се извози, дали случайно е преместен или запален, което често се случва. Този процес би оптимизирал курсовете на камионите и съответно разходите на фирмите, да не говорим за удобството на гражданите – да живеят в чист град, без препълнени и неприятно ухаещи контейнери.
Примери за възможностите, които LoRa дава са още интелигентни системи за паркинги, които показват на водачите най-близкото свободно място за паркиране и ги навигират до там; интелигентно осветление, контрол на качеството на въздуха; дистанционно и интелигентно отчитане на водомери, електромери и други измервателни устройства за бита, за които стана дума вече.
Всичко това звучи много перспективно за развитието на града, но какви са конкретните стъпки от тук нататък?
Мрежата вече е изградена на територията на цяла София и ние имаме готовност още днес да предложим конкретни решения на фирмите, които искат да оптимизират бизнеса си и чрез технологиите "да го качат на следващото ниво", образно казано. Същото важи и за общината. А ако има търсене и необходимост в други български градове, готови сме да работим за развитието на още умни мрежи.
Иновативните проекти в полза на общините и бизнеса не са новост за вас. Разкажете ни малко повече за тях.
Tелеметрията e един добър пример за иновативна услуга. Основното в нея е дистанционно събиране и предаване на данни – използваме устройства със sim карти, които отчитат и изпращат през интернет данни към сървър на клиента. Това решение се използва активно от СОТ фирми, а също така и в електроразпределителни дружества за дистанционно отчитане на електромерите.
Много подходящо е и за управлението на водоизточници, защото при повишаване на нивото на водата устройствата изпращат предупредителен сигнал за навременна реакция. Това, което ние се стремим да направим във всички случаи е да предложим едно комплексно решение, а не само осигуряване на преносна среда. Това означава Виваком да бъде надежден партньор във всеки един от етап от реализацията на проекта.
Например, при видеонаблюдението, което е много актуална услуга за общините в момента, един клиент трябва да премине през няколко етапа. Първата стъпка е да избере и достави камерите, втората е да осигури преносната среда и третата е да избере и внедри този софруер, който му е нужен. При видеонаблюдението има различни софтуер решения - такива за разпознаване на номер или за разпознаване на нетипични движения. Това, което ние предлагаме на клиента, е да разчита на нас във всеки един етап от този процес. Предлагаме решения от "а" до "я". Разбира се, ако клиентът предпочита, можем да се включим само на някой от етапите.
Да разбираме ли, че предлагате универсални решения?
По-скоро са строго индивидуални според изискванията на всеки потребител. Бизнес клиентите ни са различни и имат различни нужди. Универсалните предложения при тях не са най-ефективните. Затова и ние разработваме конкретни решения за всеки един наш клиент. Всяко нововъведение трябва да носи ползи. Без ефективност за бизнеса, то би било излишно. Затова, когато представяме технологични решения пред наши клиенти, ние им предлагаме това, от което биха имали конкретни положителни резултати за своя бизнес.
Например, когато запознаваме даден клиент с възможностите за управление на автопарка, посочваме как би могъл да оптимизира и да следи маршрутите на колите, което би му спестило гориво. Също така това решение ще му гарантира плащането на реално използваното гориво, а това директно предотвратява потенциални злоупотреби. Така тази услуга, като всяка друга иновативна услуга, която предлагаме, води до по-голям контрол и оптимизация.
Темата за облачните технологии също е доста популярна напоследък. Как бизнесът се възползва от облачните услуги?
Виваком е компания, която винаги се е стремила да предлага най-новите технологични възможности, затова за много кратко време развихме облачната инфраструктура на компанията. Тя може да бъде използвана от всяка една фирма, която работи с данни, а това са на практика всички фирми – дали ще е счетоводна къща, малък магазин или верига магазини, дали ще бъде автосервиз... абсолютно навсякъде се акумулират данни, които фирмата трябва по някакъв начин да съхранява. И точно това предлага нашата облачна инфраструктура – да съхранява данните на клиента в облачен дейта център.
Това е много по-удобно за фирмите, тъй като не им се налага да инвестират в закупуването на сървър, чиято цена може да стигне десетки хиляди левове в зависимост какви данни се налага да съхраняват. След това трябва да осигурят подходяща среда, тъй като този сървър трябва да бъде постоянно охлаждан, а и трябва да се плаща на служител, който да го поддържа. Всички тези разходи могат да бъдат оптимизирани с нашата услуга. Облачните услуги отдавна се използват от големите компании, но тя има огромен потенциал точно за средните и малките фирми.
В ценово отношение ние сме много гъвкави и можем да реагираме според ситуацията. Ако един онлайн магазин, например, реши да организира или да се включи в "черен петък", тоест ден за разпродажба и знае, че трафикът в този ден ще много по-голям от обичайното и ще надвиши в пъти досега заплатения капацитет, той може да заяви от нашия виртуален сървър допълнителен капацитет за един ден. И ние ще му го осигурим. Така може да се преодолее и евентуален срив в системата на онлайн магазина.