2023 година - поредната, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени, е вече история. Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от икономическия живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2023".
През 2023 г. не липсваха големи и интересни събития в технологичния свят. Годината беше белязана и от скандали, недоразумения и все по-агресивни регулации, идващи предимно от Европа. Кои обаче бяха най-ключовите събития, на които обърнахме внимание в последните 12 месеца?
Сапунената опера на OpenAI
Драмата в OpenAI се разигра в края на годината, когато светът вече беше отправил поглед към коледните празници и не очакваше особени скандали, при това от най-известния стартъп за изкуствен интелект. Компанията, чийто продукт ChatGPT се превърна в мерило за развитието на AI, се оказа в клопката на собствената си необичайна управленска структура. Бордът очевидно се възползва от суперсилите си и за абсолютен шок на всички в един прекрасен ден обяви, че уволнява главния изпълнителен директор Сам Алтман. Причината – че не е бил „постоянно откровен в комуникацията си с борда“.
Решението накара председателя и съосновател на OpenAI Грег Брокман също да обяви, че се оттегля, недоволен от случилото се. Гневът на служителите обаче се оказа още по-голям. Над 90% от работещите в OpenAI показаха недоволството си от напълно нелогичния ход и подписаха писмо, в което посочват, че ще напуснат работа, ако Сам Алтман не бъде върнат на старата си позиция. Кой би уволнил най-известния AI лидер на най-успешния AI стартъп с лека ръка?
Кризата се развиваше с часове. Microsoft отвори обятия и побърза да заяви, че е готова да приеме Алтман в своите редици, след като по-рано беше инвестирала цели 13 млрд. долара в OpenAI и заложи бъдещето си на нейните решения. Брокман имаше шанса да се присъедини.
Това все пак не се наложи. Под натиска на всеобщото недоволство бордът склони да върне Алтман на лидерската позиция. Всичко в OpenAI сега е постарому. Бордът е доста по-различен, но и стартъпът излезе от този хаос с доста по-слаба позиция (било то и чисто имиджово) от преди.
Смелите експерименти на Netflix
Някога Netflix се радваше на абсолютна доминация на пазара на видео стрийминг. Тези времена обаче отминаха, а американският гигант се бори с все повече конкуренти и среща разнообразни предизвикателства по пътя си. Разбирайки, че пренасищането на пазара с услуги ще означава все по-тежки битки за привличане на потребители, Netflix прибегна до неочаквани ходове. На първо място посегна към рекламата – нещо, което Рийд Хейстингс някога се кълнеше, че няма да направи. Времената се промениха, мнението му също, особено след натиска от страна на инвеститорите.
Може би най-важният ход на Netflix беше решението да спре споделянето на пароли. Инвеститорите гледаха на този ход с ужас, защото се опасяваха, че само ще отблъсне клиентите. Стрийминг услугата все пак пожъна успех, а решението ѝ допринесе за привличането на цели 8,76 млн. абонати през третото тримесечие, надминавайки и най-смелите очаквания на анализаторите.
Това вдъхна смелост на Netflix да повиши цените на услугите си за някои клиенти – тези в САЩ, Великобритания и Франция. Това се случи точно след отчитането на най-доброто ѝ тримесечие по отношение на броя на абонатите от години. Пазарът обаче продължава да се пита докъде ще стигнат експериментите на видео стрийминг платформата в гейминга. Там стабилните инвестиции все още не са се отплатили. Същевременно Netflix експериментира с предаване на спортни събития на живо. Очевидно е, че все по-агресивно се опитва да диверсифицира източниците си на приходи.
За големия завой на Meta и как Apple прегърна USB-C - четете тук
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.