Правните усилия на ByteDance Ltd. за избягване на продажбата или затварянето на TikTok разчитат на убеждаването на съдия, че социалната мрежа ще изчезне напълно, потискайки правата на свобода на словото на милиони американци.
Недостатъкът на този аргумент е, че най-малкият полъх на сделка за прехвърляне на приложението към нови собственици би подкопал фатално довода. Никаква свобода на словото не се губи, ако TikTok просто смени собственика си, може да каже съдия.
Но достоверните публикации в медиите показаха, че ByteDance е обмисляла продажба под някаква форма - защото, разбира се, че го е направила. Би било лудост да не обмисли каква стойност може да бъде спасена от „края“ на TikTok.
Потенциалните ухажори обаче може да искат да помислят дълго и упорито за това, в което се забъркват. Кратката история на интернет показа, че купуването на социална мрежа втора употреба рядко работи добре за новите собственици.
Най-известният - и, нека си признаем, най-забавният - пример е придобиването на MySpace от News Corp., обявено през 2005 г., за 580 милиона долара в брой. Сайтът имаше 16 милиона активни потребители дневно, което преди Facebook беше огромна сделка. MySpace се разглеждаше като епицентър на културата, особено на музиката. Рупърт Мърдок купуваше продукт, който един анализатор на Morgan Stanley прогнозира, че може да бъде толкова важен за дигиталните амбиции на News Corp., колкото „Семейство Симпсън“ за изграждането на телевизионната мрежа Fox.
Въпреки това, покойният медиен колумнист Дейвид Кар прогнозира умело, както винаги е правил. "Мърдок стана таткото на парти за тийнейджъри“, написа той, „работейки усилено, за да се впише“. До 2008 г. Facebook изпревари MySpace в световен мащаб. Опитите да се модернизира разхвърляният му дизайн имаха обратен резултат и спамът се разпространи като плевели. Сайтът беше в постоянен спад и в крайна сметка беше продаден през юни 2011 г. за 35 милиона долара - загуба от 545 милиона долара. „Огромна грешка“, ще каже Мърдок по-късно.
Имаше и Tumblr. Мрежата, включваща кратки публикации, междинна точка между блог и туит, беше продадена на Yahoo за 1,1 милиарда долара през 2013 г. Потребителите на Tumblr се опитаха да провалят сделката, стартирайки петиция, която достигна 170 000 подписа. Естествено ръководителите знаеха по-добре, но три години по-късно отписаха стойност от 712 милиона долара. Пълненето на Tumblr с реклами не проработи. По-късно сайтът беше прехвърлен на производителя на уеб софтуер Automattic за отчетените 3 милиона долара.
Мога да продължа. Bebo, обичан в Обединеното кралство и доста популярен другаде, беше продаден за 850 милиона долара на AOL през 2008 г., поставяйки компанията във „водеща позиция в социалните мрежи“, според главния изпълнителен директор на AOL Ранди Фалко. Това беше провал, описан от технологичния кореспондент на BBC като „една от най-лошите сделки, правени някога в ерата на dot-com“. Bebo беше продаден на частна инвестиционна компания и след това по-късно продаден обратно на своите основатели за 1 милион долара.
LiveJournal беше друга жертва. Неговата продажба през 2007 г. на базирана в Русия медийна група в крайна сметка означаваше преместване на нейните сървъри в тази страна и привеждане на нейните политики в съответствие с руското законодателство. Като такъв, това, което преди беше предимно форум за изразяване на раздразнените тийнейджъри, сега, в наши дни, е по-скоро място за много по-малка руска общност.
Вижте останалата част от анализа тук
Дейв Лий е технологичен колумнист на Bloomberg Opinion в САЩ. Преди това е бил кореспондент на Financial Times и BBC News.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.