IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

2025-а е годината, в която интернет може окончателно да умре

Последствията ще бъдат огромни

Снимка: Pixabay/TheDigitalArtist

Снимка: Pixabay/TheDigitalArtist

2000-те вероятно ще бъдат записани като десетилетието, в което технологичната индустрия изгради своите основи. След като премина през грешката на хилядолетието и с ключови технологии като Google само на няколко години, през първото десетилетие на века броят на интернет връзките и тяхната скорост се увеличиха драстично, а размерът и цената на устройствата се свиха, което доведе до разпространението на хардуер като iPod-и и лаптопи.

До края на това първо десетилетие имахме версия на днешния интернет: свят на мощни, преобладаващи компютри, по-точно предаване на медии, онлайн пазаруване и първите загатвания за социални мрежи.

2010-те бяха годините, в които реалният свят наистина прегърна този нов онлайн свят

Социалните мрежи се разраснаха толкова драматично, че се превърнаха в почти цялата медия: всичко от музикалната индустрия през новините до вашите приятели се уви във вихър от публикации и емисии. Интернет напусна компютрите и телефоните, в които беше израснал и се разпространи навсякъде в реалния свят: в нашите домашни уреди, колите ни, дори във взаимоотношенията ни.

И така, когато започна третото десетилетие на този век, интернет беше в основата на почти всичко. Разстоянията бяха съкратени и връзките бяха мигновени – въпреки че имаше нарастващо усещане, че и двата факта ни карат да се чувстваме по-откъснати и сами от всякога. И все пак, до началото на 2020 г. и ударът на пандемията, светът беше готов да мигрира до голяма степен онлайн.

Но сега, когато сме на половината от това десетилетие, изглежда по-трудно, отколкото може да се очаква, да видим какви тенденции или иновации могат да се появят през втората му половина и след това. Големите технологични иновации на десетилетието досега до голяма степен се отнасяха до свръхобещания: че биткойн ще трансформира финансовата система, че NFT ще трансформират връзката ни с притежаването на неща, че метавселената ще трансформира връзката ни с виртуалните светове и един с друг, че AI ще трансформира нашите знания. Отношенията ни с всички тези неща остават до голяма степен същите, само малко по-напрегнати и уморителни.

Възможно е останалата част от това десетилетие да изпълни тези обещания и има причини да смятаме, че това може да се случи. След години на обещания, че добавената реалност и метавселената ще донесат изцяло нов начин за смесване на дигитални и реални светове, както наскоро ребрандираните Meta, така и Apple пуснаха наистина вълнуваща нова технология, която предлага намек, че може да се случи.

Докато шумът около изкуствения интелект намалява, умните хора и парите намират начини, по които той наистина може да подобри живота ни и света. И в по-тихите, по-малко разделящи части на технологичната индустрия – тези проекти за изграждане на нови видове устойчиви технологии, например, или иновативни решения в здравеопазването – се случват наистина вълнуващи нови неща, които биха могли да ни позволят да се справим с глобални кризи като изменението на климата и неравенства в здравето.

Но тези разногласия продължават да отнемат голяма част от нашето време, пари и внимание. Последното си остава може би най-ценната валута: ако можете да накарате някого да ви обърне внимание, можете да го накарате да направи всичко, включително да ви избере за президент на Съединените щати. Както Илън Мъск установи тази година, стремежът към внимание може дори да ви помогне да намерите пътя си към правителството, без да се налага всъщност да преминавате през нещо толкова безсмислено като избори, ако сте готови да похарчите 43 милиарда долара за закупуване на социална мрежа, а след това да я промените според вашите капризи.

Възходът на Мъск – и този на други технолози, включително Марк Кюбан, негов постоянен спаринг партньор, който подкрепи Камала Харис на изборите в САЩ, може би с подобна надежда да получи ухото на правителството – показва как продължаващото смесване на технологията с културата води до малко разграничение между знаменитости и технологични шефове. Днес Илон Мъск наистина притежава три от най-важните технологични компании в света; наистина, като всеки друг, който има значение, той има силата и желанието да привлече вниманието.

Някои в света на технологиите изглежда са се отдръпнали от културата и сблъсъците, които тя носи. TikTok се разрасна толкова бързо през пандемията, че продължава да бъде забраняван и прекара голяма част от последните няколко години в опити тихо да се спаси. Марк Зукърбърг започна това десетилетие като един от най-подиграваните хора в света, но чрез агресивно ребрандиране той успя да се отдръпне от политиката и други объркани въпроси; неговата компания е направила почти същото, преминавайки от Facebook към Meta и в същото време се отдалечава от разделението и политиката към гъсто съдържание на инфлуенсъри и генерирана от AI помия.

Наистина, ако има нещо ново в интернет през тази първа половина на десетилетието, то може да е следното: той изглежда все повече като едно мъртво място

Може би най-очевидната последица от възхода на AI системите е, че те позволиха социалните мрежи да бъдат запълнени с автоматизирани акаунти и изкуствени медии, а нарастващата им сложност означава, че е просто по-трудно да се каже кога това се случва. Това доведе до възхода на „теорията за мъртвия интернет“, която постулира, че голяма част от мрежата е просто автоматизирани системи, които си говорят помежду си. Проучвания показват, че 2024 г. може наистина да е била годината, в която по-голямата част от интернет е станала автоматизирана.

Ерата на евтините пари, която означаваше, че технологичните компании можеха да заемат огромни суми без много надежда да ги върнат – която задвижваше всичко от Uber до Amazon – вече е отминала и така нашата колективна амбиция се стесни в същото време. Разпространението на интернет връзки донесе със себе си един вид раздробяване, което означава, че има много версии на мрежата и следователно малка надежда за наистина голяма промяна.

Технологията никога не е била по-сложна и технологичната индустрия никога не е била по-мощна. Неговите лидери сега са наши лидери, независимо дали ни харесва или не. Но втората половина на десетилетието може да се определи от нашия отговор на тази липса на иновации: ако интернет е мъртъв, как искаме да живеем?

Но каква е тероията за "мъртвия интернет"?

Ако търсите „скарида Исус“ във Facebook, може да срещнете десетки изображения на генерирани от изкуствен интелект (AI) ракообразни, заплетени в различни форми със стереотипнния образ на Исус Христос. Някои от тези хиперреалистични изображения са събрали повече от 20 000 харесвания и коментари.

„Теорията за мъртвия интернет“ има обяснение: изкуственият интелект и съдържанието, генерирано от ботове, надминава генерираното от човека в интернет. Но откъде идва тази идея и има ли тя някаква основа в реалността?

Теорията за мъртвия интернет по същество твърди, че дейността и съдържанието в интернет, включително акаунтите в социалните медии, се създават и автоматизират предимно от агенти с изкуствен интелект. Не за извънредни новини. Не за неоснователни мнения.

Тези агенти могат бързо да създават публикации заедно с изображения, генерирани от AI, предназначени да генерират ангажираност (щраквания, харесвания, коментари) в платформи като Facebook, Instagram и TikTok. Що се отнася до скаридите с облика на Исус, изглежда, че изкуственият интелект е разбрал, че това е най-новият микс от абсурд и религиозна иконография, който става популярен.

Но теорията за мъртвия интернет отива дори по-далеч. Много от акаунтите, които се ангажират с такова съдържание, също изглежда се управляват от агенти с изкуствен интелект. Това създава порочен кръг от изкуствена ангажираност, която няма ясен дневен ред и вече изобщо не включва хората.

Безобидно ангажиране или сложна пропаганда?

На пръв поглед мотивацията тези акаунти да генерират интерес може да изглежда очевидна – ангажираността в социалните медии води до приходи от реклама. Ако човек създаде акаунт, който получава повишена ангажираност, той може да спечели дял от приходите от реклама от социални медийни организации като Meta.

И така, теорията за мъртвия интернет спира ли до безобидно ангажирано земеделие? Или може би под повърхността се крие сложен, добре финансиран опит да се подкрепят автократични режими, да се атакуват противници и да се разпространява пропаганда?

Докато феноменът на скаридите с облика на Исус може да изглежда безобиден (макар и странен), има потенциално по-дългосрочни последици.

Тъй като тези управлявани от изкуствен интелект акаунти нарастват в последователите (много фалшиви, някои истински), високият брой последователи легитимира акаунта за реални потребители. Това означава, че там се създава армия от акаунти. Акаунти с голям брой последователи, които биха могли да бъдат внедрени от тези с най-висока оферта. Това е изключително важно, тъй като социалните медии вече са основният източник на новини за много потребители по света. В Австралия 46% от 18 до 24-годишните посочват социалните медии като основен източник на новини миналата година. Това е увеличение от 28% през 2022 г., поемайки традиционните източници като радио и телевизия.

Подхранвана от ботове дезинформация

Вече има сериозни доказателства, че социалните медии са манипулирани от тези надути ботове, за да повлияят на общественото мнение с дезинформация – и това се случва от години.

През 2018 г. проучване анализира 14 милиона туита за период от десет месеца през 2016 г. и 2017 г. То установи, че ботовете в социалните медии са значително замесени в разпространението на статии от ненадеждни източници. Акаунтите с голям брой последователи узаконяваха дезинформацията,  карайки реалните потребители да вярват, да се ангажират и да споделят повторно публикувано от ботове съдържание.

Установено е, че този подход към манипулирането на социалните медии се появява след масови стрелби в Съединените щати. През 2019 г. проучване установи, че генерираните от ботове публикации в X (бившият Twitter) значително допринасят за обществената дискусия, като служат за разширяване или изкривяване на потенциални разкази, свързани с екстремни събития.

Съвсем наскоро няколко широкомащабни проруски кампании за дезинформация имаха за цел да подкопаят подкрепата за Украйна и да насърчат проруските настроения. Разкрити от активисти и журналисти, координираните усилия са използвали ботове и AI за създаване и разпространение на фалшива информация, достигаща до милиони потребители на социални медии.

Само в X кампанията използва повече от 10 000 бот акаунта, за да публикува бързо десетки хиляди съобщения с прокремълско съдържание, приписвани на американски и европейски знаменитости, които изглежда подкрепят продължаващата война срещу Украйна.

Този мащаб на влияние е значителен. Някои доклади дори установиха, че почти половината от целия интернет трафик през 2022 г. е направен от ботове. С последните постижения в генеративния AI – като моделите ChatGPT на OpenAI и Gemini на Google – качеството на фалшивото съдържание само ще се подобрява.

Социалните медийни организации се стремят да се справят със злоупотребата с техните платформи. За отбелязване е, че Илон Мъск е проучил изискването потребителите на X да плащат за членство, за да спрат фермите за ботове. Гигантите на социалните медии са в състояние да премахнат големи количества открита активност на ботове, ако решат.

Имайте предвид мъртвия интернет

Теорията за мъртвия интернет всъщност не твърди, че повечето от вашите лични взаимодействията в интернет са фалшиви.

Това обаче е интересен обектив, през който да гледате на интернет. Че вече не е за хората, от хората – това е смисълът, в който интернет, който познавахме и обичахме, е „мъртъв“.

Свободата да създаваме и споделяме мислите си в интернет и социалните медии е това, което го направи толкова мощен. Естествено, лошите актьори се стремят да контролират тази сила.

Теорията за мъртвия интернет е напомняне да бъдете скептични и да навигирате в социалните медии и други уебсайтове с критичен ум.

Всяко взаимодействие, тенденция и особено „цялостното настроение“ може много добре да бъде синтетично. Създаден да промени леко начина, по който възприемате света.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Технологии
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата