Американското правителство и интернет гигантите полагат все повече усилия да парират пропагандата на групировката "Ислямска държава" в интернет и социалните мрежи, но измерването на резултатите си остава трудно.
От появата си групировката ИД използва интернет, за да набира бойци за своя "халифат" в Ирак и Сирия или да подтиква хора тук и там по света да извършват атентати.
За да й противодейства, американското правителство получи подкрепата на големи социални мрежи като Twitter и Facebook, които закриват все повече акаунти, използвани от джихадистите, пише БТА.
"Twitter обяви публично, че е закрил близо 200 000 акаунта, но на практика те са много повече", отбеляза със задоволство на конференция във Вашингтон миналата седмица Ричард Стенгъл, бивш главен редактор на сп. "Тайм" и помощник-държавен секретар на САЩ по публичната дипломация и обществените въпроси.
"YouTube изтри милиони видеоклипове. Във Facebook стотици хора работят денонощно за премахването на вредно съдържание", подчерта той на дискусия под надслов "Унищожаване на марката ИД".
Заблуди и лъжи
Целта на американското правителство, и в частност на центъра за борба с пропагандата към Държавния департамент, вече не е стремежът да създават послания с щампата на американското правителство, а да се разшири влиянието на заслужаващите доверие умерени гласове в гражданското общество", казва Лиса Монако, висш служител в правителството на президента Обама.
Командването на американските сили в Близкия изток (Сентком) е наело впрочем хиляди военни от специалните части и сътрудници по договор за осъществяване на "солидна програма за акции в Мрежата", казва Пентагонът.
"Става въпрос за насочване на истинна информация към местни аудитория, за да се противодейства на лъжите и заблудите, разпространявани от ИД", казва за АФП майор Ейдриън Ранкин-Галоуей, говорител на Пентагона.
Ричард Стенгъл смята, че усилията се отплащат: "В социалните мрежи има пет пъти повече послания против ИД, отколкото в тяхна подкрепа", посочва той, като изтъква, че се наблюдава спад от 40 процента в обема на джихадистката пропаганда в интернет.
А експертите?
"Несъмнено подкрепата за Ислямска държава в Twitter и други социални мрежи е подложена на силен натиск и активността им е категорично под равнището от миналата година и дори от началото на настоящата, казва Дж. Ем. Бъргър, съавтор на разпространен миналата година и привлякъл внимание доклад за присъствието на ИД в Туитър. Привържениците на ИД "имат по-малко абонати и публикуват съобщения в Twitter по-рядко", допълва той.
В действителност "те продължават да са в състояние да разпространяват пропагандата си сред едно твърдо ядро, което се свива, но им е все по-трудно да се пропагандират сред широка аудитория и да отправят послания към потенциални нови бойци", казва Бъргър.
Уил Маккантс, специалист по джихадистите към влиятелния мозъчен тръст "Брукингс", също отбелязва, че натискът на големите социални мрежи дава плод: "Почитателите на ИД се ориентираха към по-малки платформи като Телеграм за разпространяване на пропагандата си, но продължават да поддържат присъствието си и в големите платформи, тъй като точно там се намират потенциалните им наемници", съобщава той.
Голяма заблуда
Някои обаче далеч не са такива оптимисти. Сред тях е Рита Кац, директор на организацията SITE, която следи дейността на ислямистите в интернет. Кац не престава да се гневи на онези, които смятат, че са установили забавяне на активността на джихадистите онлайн.
"Публикациите на ИД в интернет са поне двойно повече от миналата година", предупреждава тя, припомняйки за появата на сайтовете "Константинопол" (на турски език), "Източникът" (на руски), или новинарския седмичник "Ал Наба".
"Няма нищо по-лесно от това да намериш тези публикации в Twitter, Facebook, Tumblr, Telegram и т.н.", изтъква тя.
Да смяташ, че вербуването на хора и дискусиите са се пренесли в Телеграм, значи да не си в час, казва Кац.
Според нея усилията за набиране на бойци и дискусиите в интернет на джихадистите "изобщо не са намалели. Тези хора и групи остават в Мрежата и продължават да вербуват".
Директорът на ФБР Джеймс Коми също се изказа предпазливо за способността на джихадистите да вербуват хора и да извършват пропаганда в САЩ: "Има спад в броя на хората, които се опитват да заминат (от САЩ)", за да се присъединят към джихадистите в Близкия изток, обяснява той.
За сметка на това "способността на ИД да мотивира и вдъхновява объркани души в САЩ се запазва", допълва Коми.
Имаме над хиляда случая, в които се опитваме да преценим в каква фаза се намира дадено лице между "потребяването" на онлайн съдържание и "пристъпването към действия", казва шефът на ФБР.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.