Гръм от експлозия стряска обитателите на Дамаск и хората се стичат в очакване да видят кръвопролитие. Но става ясно, че взривът е спецефект - просто се снима телевизионен сериал.
Минути преди това режисьорката Раша Шарбатги, грабнала мегафона, въдворява тишина, преди да започне обратното броене до експлозията.
Надошлите зяпачи откриват на площад "Армус" в центъра на сирийската столица кола, избухнала в пламъци, и човешки тела, прострени на паважа. Някой мърмори разочаровано, открил, че страховитият взрив е само сцена от "Шок", както е наречен по името на главния герой последният сериал на Раша Шарбатги.
Няколко сирийски творци черпят вдъхновение от опустошителния конфликт, взел над 320 000 жертви от март 2011 г., независимо че войната е свила производството на телевизионни програми, пише БТА.
"Шок" е сред сериалите, излъчвани по време на едномесечния мюсюлмански пост - Рамазана, и радостно посрещани от зрителите след ифтара (вечерята, прекъсваща постенето) по залез слънце.
"Доскоро сериалите се изчерпваха с любовни истории, комедии и исторически поредици. Малко бяха филмите за всекидневието - всеки искаше да се откъсне от ужасната действителност", обяснява Шарбатги.
"От три години насам търсех убежище в любовните филми, но човек не може все да бяга от реалността. И реших тази година да заснема поредица, директно свързана с кризата", споделя тя.
Не и по-трудно
"Шок" разказва за отвличанията и хората, изчезнали по време на конфликта. Действието се развива на фона на битки, смърт и разрушения.
"Никак не бе лесно да го направим, но не и по-трудно от всекидневния ни живот", уверява тя.
Конфликтът снабдява кинотворците с жизнен материал, но същевременно ограничава възможностите им.Някои много търсени навремето снимачни площадки са станали твърде опасни, а редица актьори са в чужбина и не могат да се върнат "по икономически, политически причини и съображения за сигурност", посочва Шарбатги. Телеиндустрията е в упадък и заради обезценяването на сирийската лира, съчетано с икономически спад.
Режисьорът Самир Хюсейн е избрал да снима своя сериал "Фауда" ("Хаос") в квартала Касаа - през него и съседния Джобар минава важен фронт, разделящ режима и бунтовниците в столицата. Самир описва този "хаос" чрез "трудностите, внасяни от конфликта в любовните връзки и човешките отношения". Снимачният екип е превърнал местна къща в свой временен щаб - едната стая служи за гримьорна на актьорите, в друга се снимат сцени от филма.
Прозорците остават отворени, за да не се изпочупят стъклата в случай на бомбардировка.
"Площадките, където снимахме преди войната, вече са недостъпни днес", пояснява Самир Хюсейн пред прозорец с изглед към Джобар.
Автентични декори
Някои режисьори избират местности, опустошени от войната - като Ахмад Ибрахим Ахмад, заснел последния си филм "Ма Уард" ("Розова вода") в Дарая, недалеч от Дамаск. Докато трае снимачният период през 2016 г., битките между сили на режима и бунтовниците не спират; накрая, през август, правителствените войски отвоюват Дарая, където цари разруха.
"Транснационални компании пръскат хиляди долари, за да пресъздават сцени на разрушения или бойни полета - ние обаче не харчим нито цент, декорите са си истински", казва той.
"Глухият артилерийски тътен във филма, звуците от престрелки също са истински", добавя Ахмад.
Други обаче отказват да търсят вдъхновение във войната.
Четвъртият сезон на "Таук ал банат" ("Огърлиците на момичетата") е заснет в Яфур, на 20 км западно от Дамаск. Действието се развива през 40-те и 50-те години, а уличките на Яфур са досущ като тези в Дамаск по онова време.
"Тук не се чуват нито оръдейни гърмежи, нито експлозии", отбелязва актьорът Рашид Асаф, облечен с традиционни сирийски дрехи.
И казва, че за него е удоволствие да играе в сериал, сякаш пренасящ хората в друг свят: "Вече им е писнало от военни истории. Те искат да се забавляват по време на Рамазана, а не да им се напомня за всички трагедии".
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.