Младият палестинец Фарис Абу-Маяле скоро ще разбере как се е справил на последните си изпити в гимназията, на които е отговарял на въпроси за бащите основатели на Израел и историята на ционизма.
18-годишният Фарис е избрал да учи израелската програма вместо палестинската, надявайки се, че това ще му отвори повече врати в колежите в Израел и ще му помогне да си намери работа там.
"Знам, че това е "окупация". Но Палестина, Израел - това не ме интересува. Просто искам да отида в университет", каза Абу-Маяле, който живее и учи в Източен Ерусалим, анексиран от Израел след близкоизточната война от 1967 г.
Израел се надява, че много други палестинци ще споделят мнението на Абу-Маяле, след като предложи допълнително финансиране за палестинските училища в Източен Ерусалим, ако те се съгласят да преподават израелската програма, пише Ройтерс.
Той казва, че целта е да помогне на младите палестинци да получат необходимата квалификация, за да си намерят по-лесно работа в Израел. Това също така предлага на Израел възможност да отклони някои палестинци от програма, която според него е пълна с антисемитизъм и подстрекателство. Това е въпрос с емоционална натовареност за директорите, родителите и учениците.
Много палестински училища отчаяно се нуждаят от финансиране, но за мнозина палестинци приемането на израелската образователна програма, включително израелско гражданско учение и история, е равносилно на приемане на историческата версия на врага.
От миналата година досега само 10 от обществените палестински училища в града са се съгласили с предложената промяна, а едва около 5000 от 110 000 палестински ученици в 185-те обществени и частни училища в Източен Ерусалим изучават израелската програма.
"Не е лесно", каза палестински учител, който преподава израелско гражданско учение в палестинско училище. "Децата искат да учат за своя народ. Преподавам много неща, в които не вярвам, но нямам избор."
Не всяко училище използва същите учебници, но палестинските и израелските програми значително се различават по някои исторически събития.
Съгласно израелската програма на учениците се преподава, че арабско-израелската война от 1948 г., когато е създаден Израел, е била битка за независимост на държава, която да бъде убежище за евреите след векове на преследване.
Палестинската програма учи, че това е Накба или Катастрофата, когато стотици хиляди палестинци са избягали или са били принудени да напуснат домовете си при сраженията.
Служителите в училищата в Източен Ерусалим, които говориха пред Ройтерс, поискаха да не се разкриват имената им, защото нямаха разрешение да бъдат интервюирани и се страхуваха за своите работни места.
Директорът на училище в Ерусалим, отхвърлил израелската програма, каза, че властите са предложили да увеличат тройно годишния бюджет за всеки ученик от около 500 шекела (144 долара) на 1500.
Друг палестински директор каза: "Предложиха ми повече пари, но аз отказах. Родителите тук не го искат. Това не е нашата история, ние искаме да преподаваме палестинската история."
Израелският образователен министър Нафтали Бенет, който е лидер на религиозно-националистическата партия "Еврейски дом", каза, че програмата има за цел да премахне несъответствията в образованието, бедността и безработицата, които измъчват 320-те хиляди палестинци в Ерусалим от десетилетия.
"Млад мъж от Източен Ерусалим, който има израелска диплома, има много по-голям шанс да получи работа. Нашата цел е да дадем тласък на икономическия напредък, затова използваме морков, не тояга", каза Бенет пред Ройтерс.
Образователното министерство не даде пълни подробности за допълнителния бюджет и стимули, които получават тези училища, освен финансирането за допълнителни учители и учебни часове.
Попитан дали финансирането може да бъде увеличено тройно за всеки ученик в училищата, приели израелската програма, източник от образователното министерство каза, че това "несъмнено е възможно", но предложенията за допълнително финансиране се различават за отделните училища.
Сдружението за граждански права в Израел и други правозащитни организации казват, че програмата е дискриминационна. Те казват, че палестинските училища в Източен Ерусалим са недостатъчно финансирани, а израелските власти би трябвало да финансират еднакво всички училища в града.
"Израелските власти от години пренебрегват образователната система в Източен Ерусалим", каза ръководителката на Ерусалимската програма в сдружението Нисрин Алян. "Въпреки че правителството и общината за първи път виждат нужда да бъдат премахнати несъответствията в Източен Ерусалим, програмата е замислена съгласно политически дневен ред."
Бенет отхвърли критиките. "Не налагам нищо на никого. Казвам: направете го достъпно", заяви той. "Вярвам, че пазарните сили ще свършат работата. В крайна сметка родителите ще кажат на децата си: искам да вземеш израелска диплома, за да работиш като програмист, а не като чистач."
Израелските власти признават, че несъответствията в образованието задълбочават пропастта между източната част на Ерусалим, която палестинците искат за столица на своя бъдеща държава, и предимно еврейската западна част, правейки по-трудно за палестинците да успяват в живота.
Над една трета от палестинските деца в Ерусалим отпадат от гимназия. Сред израелските деца този дял е едва 2 процента.
Почти 80 процента от палестинците в града са безработни, предимно на по-ниските стъпала на стълбата на трудовия пазар, показват данни на израелското Централно статистическо бюро.
Според него националното ниво на заетостта в Израел е 64 процента, а в Ерусалим 58 процента от израелците имат работа.
Петиции до Върховния съд и доклади на правозащитни организации, включително сдружението за граждански права, показват трайни несъответствия между палестинските и израелските училища в Ерусалим, включително разпределение на служителите и финансиране за образователните програми.
Има недостиг на 3800 класни стаи, който несъразмерно засяга по-бедните палестински и ултраконсервативни еврейски сектори. Общината наема апартаменти в някои райони, за да създаде място, или доставя подвижни къщи, които да служат като класни стаи.
Основното училище за момчета "Ас Сауахере" в квартала "Джабел Мухабер" в Източен Ерусалим се помещава в преустроена двуетажна жилищна сграда.
Учениците, разделени главно на групи от по 25-30 човека, са натъпкани в шест класни стаи с площ около 12 квадратни метра, а условията са лоши.
Когато звънецът удари в края на деня, 150 момчета в светлосини униформи се втурват през сбутан, тесен двор и се изсипват през автомобилен портал на неравен, разбит път, край който има препълнени контейнери за боклук.
Жителите виждат рязък контраст с добре поддържаните улици на израелския квартал "Армон Ханацив" отсреща.
"Там виждам нормални училища", каза Махмуд Ауисат, баща на шест деца от "Джабел Мухабер", който е шофьор на училищен автобус в Западен Ерусалим. "Това са два различни свята."
Кметът на Ерусалим Нир Баркат признава несъответствията в качеството на училищата. "Но ние наваксваме. Тъкмо взехме заем от един милиард шекела (284 милиона долара), за да изградим 1000 класни стаи, а половината от тях ще бъдат в Източен Ерусалим", каза той пред Ройтерс.
/БТА/
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.