В свят на фалшиви знаменитости хората разпознаха нейните истински качества и слабости. И я обикнаха и заради двете.
Това са думи на Патрик Джефсън – личният и единствен секретар на принцесата на Уелс – Даяна.
Изминали са 15 години от смъртта й, но той говори за нея с такава признателност и уважение, сякаш все още е сред нас.
В края на февруари 2013 година Патрик Джефсън ще посети за първи път България. Той ще участва в събитието Corporate Communications Experience, което събира на едно място редица световноизвестни пиар експерти.
Самият Патрик Джефсън признава, че афинитетът му към връзките с обществеността е последствие от работата му като личен секретар на принцеса Даяна. Той осъзнава колко е важно чистото и искрено общуване с отсрещната страна и представянето на истината като чиста монета – без опити да я изкривиш.
„В края на краищата честната комуникация винаги печели. Този прийом следвах и при принцеса Даяна“, казва Патрик Джефсън в интервю за Dnes.bg.
Принцесата на народа
Спомените му за нея са толкова много, че не знае откъде да започне. Първото нещо, за което се сеща обаче, е, че кралската особа заслужено е наричана „принцесата на народа“.
„Хората виждаха в нея силна и горда жена, която даваше най-доброто от себе си, за да донесе надежда и щастие за другите, въпреки че нейният собствен живот също отчаяно се нуждаеше от това“, разказва личният й секретар.
Принцеса на народа, но и достойна личност в кралското семейство. Даяна Спенсър идва от аристократична английска династия, затова и кралските задължения не представляват трудност за нея, дори ги върши с лекота.
„Даяна винаги беше съвършен професионалист – самодисциплинирана, добре информирана и винаги безупречно точна. Но всичко това беше съчетано с емоционална съпричастност и спонтанност, чувство за състрадателност. Добавете бърз ум и дързък хумор и се появява един естествен, истински лидер – без който кралските дворци и светът биха били по-бедни и скучни места“, категоричен е Патрик Джефсън.
За него осемте години работа с принцеса Даяна са истинска школа и голямо предизвикателство. Отговорността е голяма, защото от него зависи безупречното функциониране на всички аспекти от обществения живот на принцесата – всичките й срещи с лидери на световно ниво са първо и основно задължение на Джефсън.
„Беше голяма чест за мен – но също и голяма отговорност, тъй като бях неин секретар във времето на безмилостно медийно внимание към личния й живот и обществената й роля. Да, беше много напрегнато и стресиращо, но имаше много компенсации за това. И със сигурност не съжалявам. Отношенията ми с нея бяха винаги на професионално ниво. Но това беше професионализъм с доза хумор и признание, че успехът зависи от работата в екип“, разказва пиар експертът.
Когато бракът на Даяна с принц Чарлз започва главоломно да се разпада, именно Патрик Джефсън е зад гърба й. Това може би е и най-трудният етап от работата му като личен секретар на принцесата.
„На всички ни беше много тъжно, но в същото време трябваше да останем стриктно съсредоточени върху това да се постигне взаимен компромис. Аз имах допълнителната отговорност да защитавам интересите на принцесата от някои критици, които биха искали тя да поеме цялата вина за разпдането на брака й“, спомня си Патрик Джефсън.
След толкова много години обаче той предпочита да връща лентата назад към по-веселите моменти, прекарани с принцесата на Уелс.
„Най-щастливият момент може би е този, когато тя свършваше работата си за деня и след това можеше да бъде себе си. Тя така или иначе беше винаги себе си, но естественото й чувство за радост и спонтанната приветливост се виждаха най-добре, когато беше далеч от камерите и микрофоноите. Ярко си спомням едно африканско пътуване с целия екип на принцеста – пяхме силно и доста фалшиво, докато тя свиреше на пиано. Спомням си и как прекрачи прага на моя дом и донесе подарък на новородената ми дъщеря. Всъщност именно такива примери показват истинската й личност“, разказва Джефсън.
Принцеса Даяна и Кейт Мидълтън
Сравненията между тях са често подвеждащи, категоричен е пиар експерът. Даяна винаги е била „следващата кралица“, докато още с брака си Кейт става просто съпруга на „втория престолонаследник“ принц Уилям.
„Ако се вгледате внимателно, разликите са повече от приликите. Например на възрастта, на която е Кейт сега, Даяна вече беше майка на двама синове, патрон на около 200 благотворителни събития и вече независима кралска фигура, разделена със съпруга си. В случая на Даяна голямата част от обичта, която тя получаваше, се дължеше на това, че се опитваше да помага на останалите хора въпреки широко дискутираните проблеми в личния й живот. А Кейт създава собствена интерпретация на кралските си задължения и печели уважение и симпатии по свой си начин“, разсъждава Джефсън.
„Как успя принцеса Даяна да стигне до сърцата на толкова много хора?“, питаме пиар експерта. А той е категоричен: „О, бъдете сигурни, че аз не съм спомогнал за това. Това не е пиар стратегия. Никога не можеш да създадеш такава сърдечна и праволинейна личност с пиар. Всичко, което можеш да направиш в подобен случай, е да покажеш на тази личност какви качества има и да създадеш у нея чувството за пълноценност и удовлетворение от това, което върши.“
„Ако беше жива днес, тя щеше да бъде щастлива - надявам се - и щеше да продължи да задава важни въпроси за природата и същността на монархията през 21 век“, казва Джефсън.
За репутацията и пиара
Но в България той няма да говори за принцеса Даяна, защото, както стана ясно, тя не влиза в концепциите за пиар стратегии.
На 28 февруари на събитието Corporate Communications Experience Патрик Джефсън ще говори на тема „Репутацията на изпълнителния директор“.
Имиджът на „шефа“ става неделима част от компанията, категоричен е Джефсън. И те си влияят взаимно – ако репутацията на изпълнителния директор се влоши, това неминуемо се отразява и на позитивния имидж на организацията.
„Уверете се, че ключовите съобщения към служителите са точни и прозрачни. Защитавайте своята лична марка и тази на компанията. Те трябва да бъдат в синхрон, за да бъдат възприети позитивно в публичното пространство. В спокойни времена и по време на криза важи най-същественото правило за успешен пиар: Винаги бъдете честни“ - така Патрик Джефсън обобщава накратко съветите си към изпълнителните директори.
Добрата репутацията често става жертва по време на криза. Но според Джефсън това е поправимо. Важно е да се анализират причините за влошаването на имиджа, признаване от страна на компанията за допуснати евентуални грешки, а след това – проактивна работа за подобряване на имиджа.
„Най-добрият начин да запазите позитивната си репутация е като установите честна и открита комуникация със заинтересованите страни и медиите. Тогава вие получавате шанса да ви бъде „простено“, когато дойдат трудни времена“, съветва експертът по корпоративна репутация.
Джефсън вече е направил плановете си и за след събитието - ако му остане малко свободно време в България, той с радост би дегустирал наши български вина. А в това със сигурност няма да се изложим.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.