Новото летище на столицата Неук вече е открито, а още две са в процес на изграждане. Очакванията са големи: американците идват в Гренландия.
В четвъртък първият по рода си международен полет до Нуук, най-гъсто населеното селище на автономната датска територия, кацна в Гренландия, съпроводен от аплодисменти, а на борда на полет GL781 на Air Greenland на пътниците бяха сервирани миниатюрни бутилки шампанско Nicolas Feuillatte.
Полетът излетя от Копенхаген, датската столица, а моментът се определя като исторически.
От юни United Airlines ще извършва четиричасов полет без кацане от международното летище Newark Liberty в Ню Джърси до Нуук, столицата на Гренландия, пише The Guardian. Директният полет се смята за началото на нова ера. Авиокомпаниите изпълняваха полети с общо 55 хиляди места до Гренландия между април и август. Очакванията са, че тази цифра почти ще се удвои през следващата година.
Гренландия е готова да посрещне туристи, а строежът на още две летища е в процес - едното в Илулисат, западната част на територията, другото в Какорток на юг, и двете известни със своите живописни фиорди. Очакванията са да заработят до края на 2026 г.
Не всички обаче са доволни
Приблизително 89% от населението са гренландски инуити и докато проучванията сочат силна подкрепа за увеличаване на размера на туристическия сектор, в тази общност бяха изразени опасения, особено относно развалянето на девствената красота на земята и потенциала за чужденци компании за извличане на печалбите.
Това лято голям круизен кораб, който се опитваше да влезе в пристанището на Илулисат, беше блокиран поради твърдения, че предоставя бизнес единствено на чуждестранни туристически доставчици и довежда свои собствени екскурзоводи.
На фона на наближаващите избори в Гренландия следващата година, правителството прие закон за туризма, който ще влезе в сила на 1 януари.
Това ще доведе до система за класифициране на райони на Гренландия в зелени, жълти и червени зони, ограничавайки достъпа до зони с “висока чувствителност“, за да се защитят деликатните екосистеми, които вече са подложени на натиск от извънредната климатична ситуация, обектите на културното наследство и традиционните ловни полета.
Ще има и нови изисквания за собственост на туристическия бизнес. Лиценз за туризъм ще бъде даден само на някой, който е регистриран в Гренландия и плаща данък там. Най-малко две трети от капитала и правата на глас на дружество с ограничена отговорност трябва да бъдат собственост на местно лице.
Повечето местни, които работят в сферата на туризма, първоначално приеха с усмивка мисълта за новите летища, както и бъдещите туристи, но бяха притеснение от навлизането на чуждестранни туристически компании. “Но с този закон е по-успокояващо“, каза жена, работеща в туристическа компания.
Джон Крог и съпругата му, управляват компания за луксозни глемпинги, Nomad Greenland, която беше представена във Financial Times и National Geographic. Мъжът откровено казва, че се опасява какво ще направят американците от Гренландия, предвид оскъдната туристическа инфраструктура. Компанията му оцеля след пандемията благодарение на чуждестранен инвеститор, който държи 40% дял, каза той.
Откакто законът беше приет, стойността на компанията му се срина, допълва Крог и той ще трябва да се откаже от плановете си за създаване на нови хижи, от които туристите ще могат да изживеят непокътнатата пустиня.
“Хората купуват самолетни билети за тук, очаквайки нещо, с което са свикнали. Най-добрият хотел тук е две звезди, не е като в Дубай. Ще отлетят обратно за дома си много разочаровани. Ще трябва да прекараме следващите 10 или 15 години, за да възстановим този имидж, който току-що разрушихме, отваряйки се по този начин и имайки поток от много хора, но без хотели, без дейности”, разсъждава Крог.
Според него, за да може Гренландия да се превърне в туристическа дестинация, първо трябва да се види реалността такава, каквато е.
“Гренландия е специална. Невероятно и красиво е. Но това не е единственото невероятно и красиво място на планетата”, казва още Крог.
През 2022 г. 92 637 туристи са посетили Гренландия, по-голямата част от тях са били от Дания, Германия, САЩ и други европейски страни.
“Глобалният интерес към арктическите дестинации нарасна, воден от желание за приключенски изживявания и осъзнаване на изменението на климата“, каза Ан Нивика, главен изпълнителен директор на Visit Greenland.
Изграждането на летище Нуук е съществена част от отговора на Гренландия на интереса.
Кристиан Келдсен, директор на Гренландската бизнес асоциация, каза, че се страхува, че движението към протекционизъм е отчасти вдъхновено от колониалното минало на Дания и опасенията за по-нататъшна експлоатация от чужди сили.
Гренландия днес е самоуправляваща се територия в рамките на Кралство Дания, но до 1953 г. колония.
САЩ построиха военни бази на острова в началото на Втората световна война и след това в Студената война. През 1946 г. американски служители дори предлагат да закупят Гренландия от нейната колониална сила - Дания за 100 милиона долара в златни кюлчета, предложение, повторено от Доналд Тръмп по време на първия му мандат в Белия дом.
Правителството разписа двугодишен преходен период към закона за туризма. Но Келдсен каза, че амбициите на Гренландия за по-голям туристически сектор не могат да бъдат постигнати без международни инвестиции.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.