“Семейство Симпсън“ е излъчен за първи път преди 35 години, на 17 декември 1989 г., като коледното специално издание и първоначално е било планирано да бъде осмо от поредицата – но е преместено напред, тъй като грозната анимация на планирания дебютен епизод беше толкова нехаресвана, че беше разбъркана на последно място.
Тъй като планираното есенно начало вече беше отложено, създателите трябваше да започнат с излъчването на празничния си епизод Симпсън, но въпреки неуспешното начало, сериалът мигновено стана хит.
"След излъчването на коледното шоу имах яке от Симпсън. Бях в Disney World и хората се обръщаха към мен и ме питаха дали могат да го купят“, казва Ал Джийн, който е съсценарист на първата серия и днес е изпълнителен продуцент на шоуто.
Вече всички знаят историята на Семейство Симпсън – и нямаме предвид вътрешната структура на типично (макар и яркожълто) американско ядрено семейство, което взаимодейства с огромен набор от герои в мистериозно разположения Спрингфийлд.
Определящият епохата анимационен ситком от 90-те години съчетава одобрението на критиката и публиката. След това, след десетилетие, качеството се колебае. След това пада от скала, не толкова прескачайки акулата, колкото джет над ято от тях. Изберете от Хоумър, който е сексуално тормозен от панда, жокеи като кръвожадни елфи, Мардж, която получава гръдни импланти; списъкът продължава, пише The Guardian.
“Ще ни уволнят“
“Тъй като бях там по време на „златната ера“, просто ще кажа, че тогава не се чувствах така“, казва Джийн, единственият служител от първия сезон. “Има шоу от трети сезон, за което се сещам през цялото време: Хоумър при прилепа. Имахме две прочитания на сценария; това беше второто и беше мъртвешки мълчаливо. Това беше най-лошото четиво. С Майк Рейс (ко-шоурънърът на Джийн) се спогледахме така: ще ни уволнят.“
Вместо това, епизодът с гостуващи звезди беше въведен в бейзболната зала на славата през 2017 г. и остава любим на феновете за всички времена. Септемврийската премиера на сезон 36, обявена за финал на Семейство Симпсън – с участието на вечно 10-годишния Барт, който най-накрая навършва 11 – се подигра с предполагаемия спад. Конан О’Брайън, бивш сценарист на Симпсън, се пошегува: “Когато първият епизод беше излъчен през 1989 г., зрителите се съгласиха с едно нещо: не беше толкова смешен, колкото беше преди.“
“В началото вече се подиграваме, че сме хит“, казва Джийн. “Имахме виц за тениските на Симпсън във втори сезон. Някои хора говорят за това как “Лиса е станала твърде многословна и умна“.
Джон Вити – един от ключовите ранни сценаристи на Симпсън, работил по класики като Mr Plow, Cape Feare и Lisa’s Substitute – изпитва симпатии към творческите екипи, които последваха. “Една от наистина ранните заповеди, които сценаристите на Симпсън получиха, беше: всеки епизод трябва да е различен от всеки епизод, който е правен преди. И разбира се, когато стигнете до епизод 300, това не е реалистична цел... Толкова много добри хора са направили шоуто сега, че е малко вероятно да имате страхотна идея, която никой не е правил преди. Така че ще завършиш да пишеш третия път, когато Лиса вземе пони.
Вити не е участвал в шоуто, откакто се завърна, за да напише сценария на филма Симпсън през 2007 г., но той защитава настоящия продукт.
“Когато хората казват, че шоуто сега не е толкова добро, колкото беше – чухме това от втория сезон. И мисля, че е доста доказуемо, че сезон 2, 3, 4 са по-добри от сезон 1.“ Независимо от това, Вити засяга своята загриженост за това как чертите на героите стават опростени и преувеличени, процес, известен като “Фландеризация“.
“Новата златна ера“
Лидия Хикс, на 29 години, създател на YouTube канала The Simpsons Theory е с шест години по-млада от шоуто, което обожава. И все пак създателят на изключително популярния YouTube канал ще защити както най-старите, така и най-новите епизоди.
“Мисля, че критиката е несправедлива, когато идва от някой, който не е гледал шоуто от известно време“, казва тя в отговор на хората, които клатят глави за продължаващото съществуване на “Семейство Симпсън“, но все още не са седнали да гледат нов епизод след повече от десетилетие.
“Наистина вярвам, че Семейство Симпсън, особено след сезон 31, навлязоха в нова златна ера. Не казвам, че всеки епизод е бил печеливш, но има много повече попадения, отколкото пропуски... По това време сценаристите на Симпсън отново започнаха да поемат творчески рискове“, казва тя за епизоди, които включват сегмент, вдъхновен от Death Note в който южнокорейското студио DR Movie създаде ослепителен Спрингфийлд в стил аниме.
Гледането на съвременните Симпсън е все пак дразнещо за твърдоглавите пуритани от 90-те години. Анимацията никога не е била елегантна и има разчитане на пародии на поп културата и мета-хумор. В известен смисъл се чувства така, сякаш всеки епизод е един от техните специални Хелоуин: неканонична серия от скици, която се нулира в края. Вашият пробег може да варира в зависимост от това дали всъщност е смешно, но шоуто определено се е придвижило напред, вместо да бъде по-странната версия на себе си, както беше по време на първоначалното отпадане след 90-те години.
Сега обхваща толкова много поколения, че по същия начин, по който всички мислим, че детските филми от нашата младост са най-добрите, може би всички вярваме, че ерата на Симпсън, в която сме израснали, е най-великата.
Въпреки че “Семейство Симпсън“ очевидно не е завладяващият духа на времето и променящ играта сериал, какъвто беше през първото си десетилетие, феновете на ситкома го защитава от обвиненията за намаляваща аудитория, посочвайки, че хората не гледат телевизия по същия начин, както през 1990 г., когато сезонът две премиери, Bart Gets an F, привлече 33,6 милиона зрители в САЩ. За сравнение, епизодите от сезон 35 са средно малко под 2 милиона.
Идва ли краят?
“Семейство Симпсън” беше най-влиятелният телевизионен феномен на своята ера, чието наследство може да се види във Family Guy, South Park, Rick and Morty и множество други, което натрупа натиск върху създателите още докато го правеха.
“За мен е значително по-малко забавно да го гледам, отколкото което и да е друго телевизионно предаване“, казва Вити, цитирайки свързания "стрес от това да не искам да допускам стандартите да се изплъзват".
И все пак, докато броят на епизодите тиктака към 800 – специална Коледа от две части, дебютираща в САЩ 35 години след първия епизод, бележи номера 778 и 779 – има скърцащи признаци за смъртността на Семейство Симпсън. Памела Хейдън, гласът на синекосия тъпак Милхаус, училищния побойник Джимбо и Род и Тод Фландърс, затваря микрофона си. Това е покъртително навременен изход.
Премиерата на сезон 36, Рожденият ден на Барт, олицетворява най-доброто от съвременните Симпсън (дръзка концепция, кимвания от златната ера, остра мета-комедия) и някои от най-лошите (всепоглъщащи самореферентни и подковани епизодични роли на знаменитости: здравей Джон Сина, чао Том Ханкс).
Това е трогателно напомняне, че дори Семейство Симпсън не може да продължи вечно. За някои фенове евентуалният край е отдавна чакан. Но за други крайният финал все пак ще доведе до емоционално сбогуване. Ако Хейдън е избрал подходящ момент да се поклони, надеждата е, че Семейство Симпсън също ще може в крайна сметка да намери перфектна бележка, на която да каже сбогом.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.