Миналата седмица Илон Мъск се завърна в зоната си на комфорт, правейки диви прогнози за бъдещето, докато пренебрегваше ужасния спад за Tesla: печалбите на компанията се сринаха, марката е опетнена, а магазините й бяха вандализирани от хора, разгневени от ролята му на главен лост за президента Тръмп.
„Бих насърчил хората да гледат отвъд, знаете ли, неравностите и дупките на пътя непосредствено пред нас“, каза Мъск пред анализаторите на Уолстрийт миналата седмица. „Вдигнете поглед към ярката, блестяща цитадела на хълм. Натам сме се запътили.“
Сред прогнозите на главния изпълнителен директор? Tesla скоро ще се превърне в „най-ценната компания в света“. Преди края на годината, каза той, нейните автономни превозни средства ще бъдат достатъчно безопасни, за да „заспите в колата си и да се събудите на местоназначението си“. А до 2030 г.? Tesla ще произвежда „милиони“ от своите хуманоидни роботи Optimus.
„Очакваме да увеличим мащаба на Optimus по-бързо от всеки друг продукт в историята", категоричен бе Мъск.
По повод на тримесечните резултати на компанията обаче, най-приятната новина беше, че 100-дневният му мандат начело на Министерството на правителствената ефективност (DOGE), където той с радост освободи десетки хиляди федерални служители, приключва.
От следващия месец Мъск ще се върне на шофьорското място в Tesla - предимно. Той все още ще прекарва един или два дни всяка седмица в „правителствени въпроси“, каза той.
Въпросът обаче е дали може да поправи това, което мъчи Tesla. Докато той размахваше верижни триони на сцената, посещаваше политически митинги и спеше на пода в правителствения си офис, глобалните продажби на автомобили на производителя на електрически автомобили през първите три месеца на годината се сринаха с 20% до 14 милиарда долара (10,5 милиарда британски лири). Печалбите се сринаха с близо 70% до 409 милиона долара. А Доналд Тръмп започна търговска война, която ще смачка Tesla - и всеки друг производител на автомобили.
Междувременно китайските конкуренти, водени от BYD, се разраснаха, пускайки елегантни нови модели, които струват само част от цената на автомобилите на Tesla. Прегръдката на Мъск към крайнодесни фигури, от британеца Томи Робинсън до крайнодясната партия AfD в Германия, предизвика бунтове и бойкоти.
Негативната реакция набира скорост
В Манчестър активисти ще се съберат в шоурума на компанията в южната част на града следващата събота за протест, организиран от Tesla Takedown, част от глобалното движение срещу Мъск, което във Великобритания включва и Overthrow Musk и Everyone Hates Elon. Последните наскоро разбиха и изгориха дарена Tesla Model S.
„Различно е да протестираш срещу Мъск. Чувстваш се сякаш има постижимост по начин, по който много политически протести нямат, защото това е потребителски бойкот“, каза Джон Горенфелд, 51-годишен софтуерен разработчик от южен Лондон, който ръководи Tesla Takedown във Великобритания. „И това е потребителски бойкот на компания, чийто целеви пазар мрази главния изпълнителен директор и която има абсурдно надценена цена на акциите.“
Акциите на Tesla затвориха в петък на 284,95 долара, което е ръст от 9,8% за седмицата, оценявайки Tesla на 918 милиарда долара. Акциите, които скочиха след избирането на Тръмп, все още са надолу с 25% от началото на годината.
В цяла Европа Tesla страда: продажбите се сринаха с 37% през трите месеца до края на март. Обединеното кралство беше сравнително светло петно: продажбите показаха спад от 0,6% през март в сравнение с година по-рано.
И все пак за многото фенове на Мъск на Уолстрийт и онлайн надеждата е вечна. Скокът на акциите на Tesla миналата седмица се дължи изцяло на новината за завръщането на Мъск. Дан Айвс от Wedbush Securities каза:
„Според нас това беше отстъпление за Мъск от Белия дом на Тръмп, тъй като глобалните щети по марката, политическата буря и хаосът от перфектната буря през последните няколко месеца сега ще сложат край на тази нестабилна политическа глава.“
Роботите с изкуствен интелект са „Рай на Земята“
Мъск има нова история за разказване - тази дори по-фантастична от тази, в която той превърна един малък производител на електромобили, вечно на пръсти на ръба на фалита, в най-ценната автомобилна компания в света с „гигафабрики“ от Шънджън до Берлин.
Следващата глава на Tesla, каза Мъск, ще бъде съсредоточена върху изкуствения интелект (ИИ), който скоро ще захранва флотилии от роботи, независимо дали са самоуправляващи се автомобили и роботизирани таксита или човекоподобни роботи.
„Стойността на компанията е да осигури устойчиво изобилие с нашите достъпни роботи, задвижвани от изкуствен интелект“, каза той. „Това е най-близкото нещо до Рая, което можем да постигнем на Земята, по принцип.“
За да стигнем до това приказно бъдеще, призна Мъск, има много проблеми за разрешаване. Всъщност проблемите на Tesla се натрупват от известно време.
„Когато погледнете очакванията ни преди три години, ние много очаквахме Tesla да продължи двуцифрения растеж през 2023, 2024 и 2025 г.“, каза Бен Харвуд, анализатор в New Street Research, пред The Times. „Това, което се случи, е, че те почти не са развили основния си автомобилен бизнес.“
Основната причина е, че Мъск не е представял модел за масовия пазар от 2020 г., когато Model Y, средноразмерен спортен автомобил (SUV), слезе от конвейера. Странният Cybertruck, който се пусна в продажба в края на 2023 г., е нишов продукт, който досега се е провалил. Tesla достави 369 000 Model 3 и Model Y през първите три месеца на годината, но премести по-малко от 7000 Cybertruck-а. Всъщност, през 90-те минути, в които Мъск разговаря с анализатори миналата седмица, той не го спомена нито веднъж.
Преминаване към автопилот
Това, за което той говори, беше предстоящата ера на „роботакситата“, които Tesla планира да стартира през юни в Остин, Тексас. Услугата ще започне с „15 до 20“ Model Y, задвижвани от системата „Автопилот“ на Tesla.
Това ще бъде голям момент, не на последно място, защото подходът на Tesla към автономното шофиране се различава по критични начини от останалата част от индустрията. От лидера на пазара Waymo до британската Wayve, всяка компания разчита на хардуерен пакет, който включва камери, Lidar (лазерни сензори) и радарни сензори, които помагат при лошо време. Waymo, която пусна своите автономни автомобили в няколко града в САЩ тази година, го прави само след като е създала карта на града „до инч“.
Автопилотът на Tesla не изисква такова картографиране и освен това избягва всякакъв хардуер, освен камерите и собствените си AI чипове. Мъск твърди, че системата е не само по-безопасна, но и много по-евтина за изграждане. Напълно оборудваните Jaguar I-Pace на Waymo струват приблизително 300 000 долара за брой; Мъск каза, че Cybercab на Tesla, чието производство ще започне следващата година, ще струва по-малко от 30 000 долара.
„След като можем да го накараме да работи в няколко града в Америка, можем да го накараме да работи навсякъде в Америка“, каза той. „След като можем да го накараме да работи в няколко града в Китай, можем да го накараме да работи навсякъде в Китай, по същия начин и в Европа. Това е предимството да имаме обобщено решение, използващо изкуствен интелект и чип с изкуствен интелект, който Tesla е проектирал специално за тази цел, за разлика от много скъпи сензори и високопрецизни карти. Tesla ще има, не знам, 99% пазарен дял или нещо подобно.“
Били Ригс, директор на Инициативата за автономни превозни средства и градове в Държавния университет на Сан Франциско, каза, че е „много, много скептичен“ към твърденията на Мъск за безопасност.
„Това, което казва, звучи напълно невероятно - но като инженер, аз не го вярвам“, каза той. „Никой не е доказал, че може да се направи без хардуер.“
Той посочи многобройни разследвания на органите по безопасност, включително Националната администрация за безопасност на движението по магистралите, която миналата седмица цитира стотици „избегнати катастрофи“, включващи Autopilot на Tesla, поради „критична разлика в безопасността между очакванията на шофьорите за оперативните възможности на [Autopilot] и истинските възможности на системата“.
Компанията твърди, че автомобилите, използващи Autopilot, вече са много по-добри от тези с човек-водач. Tesla заяви, че автомобилите, управлявани от нейния софтуер, участват в една катастрофа на всеки 7,4 милиона мили - или десет пъти по-безопасни от хората-водачи, които попадат в катастрофа веднъж на всеки 702 000 мили.
„Разопакована“ Tesla
Другата голяма промяна, за която Мъск тръби, е в производството на Tesla, която анализаторите на Wall Street смятат, че ще ѝ позволи не само да продава по-евтини версии на Model 3 и Model Y, но и да пусне на пазара нова Tesla за 25 000 долара и Cybercab в огромни количества.
При цена от 25 000 долара, Харвуд от New Street Research каза, че адресируемият пазар на Tesla нараства четирикратно - далеч отвъд по-скъпите, луксозни предложения сега.
Ключът е процесът на сглобяване „без кутия“, който Tesla разработва през последните две години. Вместо типичния подход, при който цялата каросерия на автомобила се сглобява и след това всичко се монтира по линията, компанията разработва модулен процес, при който частите се сглобяват напълно и накрая се защракват заедно.
Мъск каза, че след като усъвършенства процеса, Tesla ще може да произвежда автомобили със скорост от по един на всеки пет секунди, което ще постави нов стандарт за индустрията.
„Фабриката е продуктът, както и колата е продуктът“, каза той. „Tesla може да бъде толкова ценна, колкото следващите пет компании взети заедно.“
Без съмнение ще има много неравности и дупки, не на последно място дребният въпрос за бойкоти и опетнена корпоративна репутация. И все пак Уолстрийт изглежда не се интересува. Харвуд посочи предишни скандали, които в момента се усещаха като големи, но нямаха голяма трайност, като например бойкота на рекламите на Facebook заради политиката им на реч на омразата или на Uber заради отношението им към шофьорите и предполагаемото лошо поведение на ръководителите им. Харвуд каза: „Тези неща обикновено са много временни по природа.“
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.