Шефът е фигура, която обикновено служителите уважават, мразят или дори се страхуват от него. В по-малките фирми е възможно да възникне приятелство между началника и подчинените му, тъй като липсата на много йерархични нива, увеличава общуването и ежедневните срещи помежду им.
Приятелството е капан с две остриета, както за служителя, така и за шефа му. Първият може да усети някакви бонуси от близките си отношения с ръководния кадър, но пък при първото недоволство от негова страна, особено ако е на лична основа, работещият почти със сигурност ще бъде понижен или отстранен, по законен начин, разбира се.
Шефът от своя страна рискува да загуби авторитета си, смесвайки личните и професионалните отношения... а в много краен вариант дори би могъл да бъде изместен, да му вземат бизнеса или куп други неприятни неща, в случай, че подцени по-нискостоящия си „приятел" и му съобщава повече информация за делата си, отколкото е необходимо. В даден момент служителят може да се възползва от това и да го използва срещу ръководителя си.
Ако вие сте в позицията на мениджър, трябва ясно да определите границата между себе си и подчинените си. Ето няколко неща, които е добре да имате предвид:
1. Изяснете връзката. За запазите уважението на служителите си и едновременно с това да поддържате приятелски отношения с тях, е необходимо да изясните естеството на професионалните си взаимоотношения. Това означава да дефинирате крайните цели и как служителите трябва да съдействат за достигането им. Междувременно им пояснете какво могат да очакват от вас.
Това ще ви предпази от възможността подчинените ви да сметнат, че приятелското ви държане спрямо тях може да им позволи да проявят непрофесионализъм.
2. Бъдете социален, но в определени граници. В повечето офиси има и извънработни активности – обеди, петъчни излизания и е добре да сте част в поне някои от тях. Но внимавайте как се държите в извънработна обстановка. Не прекалявайте с алкохола, за да не блеснете в нова светлина пред подчинените си, а също и не бъдете последният, който си тръгва от партито.
Освен това старайте се да се социализирате минимално в рамките на офиса. Трябва да сте сигурни, че колкото ви харесват, толкова и ви уважават.
3. Не си набелязвайте любимци. Една от най-големите грешки, която можете да направите, е да си създадете любимци да демонстрирате специалното си отношение към тях пред другите – неволно или целенасочено. В противен случай ще подкопаете авторитета си пред останалите служители, които ще смятат, че сте емоционален в работата си, а не рационален.
Останалото прочетете в Tialoto.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.