Има различни мнения по въпроса дали трябва да научим детето да чете преди първи клас – по темата се изказват амбициозни родители, педагози и психолози.
Амбициозните родители
Колкото се може на по-ранна възраст. В идеалния вариант – когато детето проговори, може да се започне да се обучава в четене. През първата година мозъкът е много активен и малчуганът може без особена трудност да се научи на много неща. Ако детето не може да чете, значи родителите са безотговорни. Грижовните майка и баща научават детето си да чете, преди да тръгне на училище.
Педагозите
Преди 5-6-годишна възраст детето не може да направи звуко-буквен анализ, а запомня автоматически думите, което означава, че отгатва написаното. Тези деца често срещат проблеми в първи-втори клас в обучението по български език.
Психолозите
Не учете детето да усвоява умение или спорт само защото трябва да прилича на другите или да бъде нещо повече от масата. В противен случай може да се очакват психологически травми и разочарования.
Няма точно определена възраст, когато детето трябва да се научи да чете – въпрос на готовност на мозъка. Ето няколко фактора, които влияят на това, макар че винаги има изключения:
Водеща лява или дясна ръка – леваците и амбидекстрите (които пишат и с двете ръце) учат в срокове, различни от останалите ученици.
Водещият канал на възприятие: хората с визуална памет стават читатели по-рано, отколкото хората със слухова и кинестетична памет.
Темперамент – хиперактивното дете трудно се задържа пред буквара, отколкото уравновесеният характер.
Не бива детето да се учи да пише, преди да е усвоило добре устната реч, което става между 2 и половина и 3-тата година. Ето по какво ще познаем, че детето ни е готово да се научи да чете:
Има достатъчен речников запас, за да изрази своите мисли и потребности. Говори с пълни изречения.
Не бърка личните местоимения, времената на глаголите, правилно съгласува частите на речта.
Изговаря правилно по-голямата част от звуковете (малките артикулационни дефекти не пречат на обучението по четене)
Във възрастта (3-4 години) се забелязват и евентуални логопедични дефекти – задържане на развитието, заекване, сериозно нарушение на артикулацията. В тези случай не отлагайте консултацията с логопед, който ще коригира проблемите преди да се започне обучението по четене.
Още интересна информация прочетете в Az-jenata.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.