Ако някой ви попита в средата на деня как сте, вероятно ще отговорите „Зает/а съм!". Ако ви попита уикенда защо не се обадихте в сряда, след като имахте уговорка, отговорът сигурно пак ще бъде „Бях зает/а". Ако майки ви притеснено се поинтересува, защо не ѝ звъните или не минавате да я видите – идва познатото „Много съм зает/а!". И това някак е разбираемо за напрегнатото ежедневие, в което живеем. Често обаче хората си добавят допълнително тежест, парадирайки с това колко много работа имат, подчертавайки колко са важни и отговорни. Може и да не сте толкова заети, но другите трябва да останат с обратното впечатление.
Професионалната ангажираност вече се е превърнала във въпрос на чест и статус. Ала докато вие се фукате или оплаквате, събеседникът ви вероятно вече върти очи от отегчение и напрежение. Както казва комедиантката Минди Кейлинг – темата колко заети сте е един напълно безсмислен разговор. „Никой не се интересува от това колко сте стресирани, защото така или иначе през повечето време всеки човек е под напрежение и стрес. Детайлите относно това колко работите и под какво напрежение сте са напълно излишни и подобен разговор не води до никъде", пише дамата в книгата си "Is Everyone Hanging Out Without Me?".
Бизнесът става все по-жесток и днес служители и шефове се скъсват от работа, за да докажат, че са по-добри. Това обаче само по себе си означава следното: Ако сте нонстоп под напрежение и нямате време за елементарна почивка, значи не правите нещо както трябва.
Ето и пет причини, заради които трябва да спрете да се пренапрягате или най-малкото да спрете да обяснявате без повод колко сте заети:
1. Това може да засегне вашата продуктивност!
Колкото повече работа поемате, толкова по малък шанс има в действителност да свършите нещо докрай. Мултитаскингът ни кара да губим фокуса и да разпиляваме енергията си. Освен това човек обикновено е добър едно или няколко неща, а поемайки постоянно нови, накрая ще се окаже, че дори няма идея как да ги реши, в добавка към физическото му и умствено изтощение.
2. Може да влоши комуникацията и връзката ви с другите.
Според Нел Миноу, съосновател на „Корпоративна библиотека" думата „зает" буквално е токсична, както за лични, така и за професионалния ви живот. Когато някой ви попита как сте и вие отговорите „Зает/а", според Миноу индиректно показвате на другия, че вие сте по-важен от него и по този начин го обиждате или го карате да си вади негативни интерпретации на комуникацията ви.
3. Може да страдате от остър остър дефицит на време.
Чувствате ли се постоянно напрегнат и забързан през целия ден? Иска ли ви се да ритнете монитора от раздразнение, като си погледнете задръстения работен календар? Може и да е неофициално „заболяване", но разстройството от дефицит на време , познато и като „глад за време", съществува и е омагьосан кръг, който буквално поглъща енергията и здравето на хората, пише Huffington Post.
Изследване на университетите „Харвард" и „Йейл" от 2012 г. показва, че решението на това „заболяване" е едно – да давате повече от времето си на другите. Звучи парадоксално, но помагайки на другите, хората нямат усещането, че губят времето си.
Изпълнителният директор на мрежата LinkedIn Джеф Уайнър има друго решение на проблема – той предлага да си направите програма, в която да включите „креативни буфери". Това са мини срещи с различни колеги и служители, в които разговорите протичат неформално и ви дават възможност да погледне по-глобално цялата картинка и да се зареди с нови идеи.
Още по темата можете да прочетете в сайта на Tialoto.bg.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.