Бягане от отговорност, пропускане на срокове, укриване на информация, прескачане на шефа в стремеж да бъде представен като некомпетентен са само част от тактиките на служителя, който демонстрира пасивна агресия в офиса.
Сайни Уитсън е експерт в областта на пасивната агресия и съавтор на книгата по темата "The Angry Smile: The Psychology of Passive-Aggressive Behavior in Families, Schools and Workplaces". Дамата дефинира този феномен по следния начин: „преднамерен и маскиран начин за изразяване на прикрити чувства на гняв".
Тя казва, че в офисите е пълно с подобен тип поведение, най-малкото защото хората прекарват по-голямата част от деня си там, постоянно комуникират с други представители и от двата пола и са изпълнени с емоции, част от които негативни.
„Понякога йерархията на работното място е такава, че прави директното изразяване на нечий гняв да изглежда като форма на неподчинение. Хората усещат, че не могат да бъдат емоционално честни с ръководителите си и намират друг начин „да им го върнат", обяснява Уитсън.
Ето и какво тя предлага да направите, ако служителите ви имат пасивно-агресивно поведение спрямо вас и работата ви:
Не отразявайте гнева на другия
Всяко пасивно-агресивно взаимодействие включва двама души – играч А, който се надява играч Б да реагира гневно на неговото поведение.
„Ако играч Б разпознае пасивно-агресивно поведение и съзнателно откаже да му отвърне, това е най-добрата защита – да бъдеш отговорен за собственото си поведение и реакция", казва Уитсън.
Директна комуникация
Постарайте се да инициирате директна комуникация със служителите, които проявяват пасивно-агресивно поведение. Те умишлено я избягват и затова обикновено общуват с вас чрез бележки и мейли. Уинстън обяснява, че тези хора се страхуват от конфронтация, така че ако си комуникирате лице в лице, ще променят маниера си на поведение.
Поставете ясно очакванията, изискванията и крайните срокове
Човек трудно може да се извини за несвършената работа, посочвайки с пръст друг, ако има ясно зададени очаквания и параметри на количеството, качеството и отговорността в дадена задача/проект. Трябва да опишете и какво се случва, ако някой не си изпълни задълженията.
Ясно очертаване на очакванията
Има по-малко място за извинение и шанс да се сочи с пръст друг виновник, ако зададете кристално ясни очаквания по отношение на количеството на работата, качеството, чия е отговорността и какво ще се случи, ако очакванията не са изпълнени.
„Поставянето на ясни очаквания и представяне на последиците прави много по-трудно и неуспешно пасивно-агресивното поведение", твърди Сайни.
Още по темата можете да прочетете в Tailoto.bg.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.