Без значение с какво се занимавате, ще ви се наложи да се справяте с “проблемни хора”. Ако усвоите комункацията с този тип хора на работното място обаче, печелите голямо предимство.
Анализирайте собственото си поведение и поемете отговорност
Когато сте ядосани или объркани, имайте предвид, че не сте жертва на ситуацията или на конкретния човек, който ви дразни. Вие се чувствате по определен начин относно даден човек или дадена ситуация, а самият човек или ситуация нямат контрол върху това. Вие решавате как ще възприемете нещата и как ще реагирате на създалите се условия.
Ако се представяте за жертва и обвинявате някой друг за начина, по който се чувствате, е много лесно да попаднете в ситуация, в която не знаете какво да правите. Задайте си въпроса - “ Защо се чувствам по този начин? Проблемът в мен ли е или в другия човек?” Опитайте се да разберете ролята на реакцията ви в дадената ситуация.
Не клюкарствайте
Споделяйки какво се е случило между вас и вашия колега, може да ви изглежда като нещо, което ще помогне, но на работното място “споделянето” може да навреди повече, отколкото да е от полза. Причината за това е, че хоризонталната комуникация в компанията (тази между колеги) може лесно да се превърне в счупен телефон и да излезе извън контрол.
Опитайте се да се въздържите от желанието си да “изясните случката” преди другия да го направи. Ако някой ви попита за ситуацията, бъдете искрени. Признайте, че има конфликт, но кажете, че не се чувствате удобно да го обсъждате на работното място.
Намерете решение
Преди да започнете да търсите някакъв начин за справяне с “трудния човек”, помислете за възможни решения - какво може да се направи, за да разрешите проблема или да изградите такава връзка с другия, която не се отразява на самочувствието или продуктивността ви на работното място.
Говорете директно с човека
След като сте потърсили възможни решения на проблема, говорете с проблемния човек насаме, без да присъстват други колеги. Ако се притеснявате за развоя на срещата или просто се чувствате дискомфортно да останете сами с дадения човек, помолете някой (отговорен колега, мениджър или лидера на екипа) да присъства с вас на разговора. Той може да бъде в ролята на медиатор и да следи за това разговорът да остане конструктивен и да може да даде обратна информация за случилото се.
Поемете отговорност за думите си, като говорите с “АЗ”, а не с “ТИ”.
Записвайте си какво се е случило в разговорите ви досега
Правете си бележки, когато сте говорили с “проблемния човек” , отбелязвайте дата и какви действия са били предприети. Това ще ви помогне да бъдете точни и конкретни, когато се връщате към дискусията и ще предотврати по нататъчно развитие на конфликта.
Следвайте фирмената политика и процедури
Много организации имат системи и политики за разрешаване на конфликти и за справяне с “трудните хора” на работното място. Освен документите по темата, често в процедурите се включва и отделът по управление на риска, който се явява медиатор между вас и “проблемния служител”. Спазването на тази политика ви гарантира реагиране в ситуацията, в съответствие с ценностите и на вашия работодател.
Учете се от опита
Без значение от резултата, не забравяйте, че всяко преживяване съдържа урок. В такава ситуация може да разберете повече за уменията си да разрешавате конфликти или да намирате слаби места в политиките на работодателите ви, но със сигурност изводите, които ще си направите било то за вас или за колегите ви, ще са от полза за бъдещото ви развитие.
Повече за “проблемните деца” в една фирма можете да чуете от Дейвид Смит по време на неговата конференцията - People Management Conference . Събитието ще се проведе на 27 март 2014 в Интер Експо Център, София. Там Дейвид Смит ще сподели опита си за подбор на най-подходящите хора за вашия екип, както и успешното му управляване. Повече информация може да откриете на сайта на събитието - http://www.peoplemanagement.biz/