Няма човек, който добросъвестно да си признае, че трябва да работи за подобряването на своята емоционална интелигентност.
Повечето хора смятат, че са си интелигентни и че нямат проблем с емоциите. Емоционалната интелигентност обаче е от ключово значение, не само за личния, но и за професионалния живот.
Тя диктува подхода на човек към живота, към отношенията, към изпълнението на задачи и проекти... Ако един индивид не е устойчив, ако не притежава емпатия и мотивация, той няма да привлече и задържи свестните хора и да оцени добрите възможности в живота си.
Ето и някои от най-издайническите знаци, че трябва да поработите върху своята емоционална интелигентност:
– Вие често не схващате идеята на другите, а това ви прави нетърпеливи и разочаровани
– Вие сте изненадани, когато другите реагират зле на вашите коментари или шеги и когато смятат, че преигравате
– Не смятате, че трябва да бъдете харесвани от обкръжението си (колеги, близки) – мнението им не ви интересува
– Защитавате своите твърдения яростно и не сте склонни да се замислите за чуждата гледна точка
– Имате твърде високи очаквания към другите, но не и към себе си
– Винаги смятате, че други са виновни за вашите собствени грешки
– Струва ви се досадно, когато другите очакват от вас да им съчувствате
Ако се разпознавате в горния списък, ето четири стратегии за действие:
1. Винаги се стремете да получавате обратна връзка
Вие не можете да работите върху даден проблем, ако не го разбирате. Важен компонент на емоционалната интелигентност е самосъзнанието – това е способността да разпознавате поведението си към момента.
Ако усетите, че грешите – трябва да намерите начин да се извините за поведението си. Затова опитайте се да чуете чуждата гледна точка и да я разберете. Когато ви критикуват, не бързайте да минавате в защита, а се замислете за действията си.
2. Осъзнайте разликата между намерения и действия
Хората, които имат слаба емоционална интелигентност, често подценяват отрицателното въздействие на своите думи и действия върху другите. Те игнорират различията между това, което искат да кажат и това, което другите всъщност чуват. Независимо от това, което възнамерявате да кажете, замислете се за това как думите ви ще повлияят на другите. Преди всяка среща се питайте какво впечатление искате да направите и какво послание искате да дадете.
Четете още по темата в Тialoto.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.