След появата на MTV в началото на 80-те години на миналия век е трудно да си представим голям хит без клип към него. През годините сме ставали свидетели на всякакви режисьорски хрумвания като герои и локации за заснемане - от щури тоалети до необичайни природни места и свирепи животни. Всичко е подчинено на постоянно развиващите се технологии.
Всичко това излиза доста скъпо на продуценти и изпълнители.
И докато Дейвид Бауи предложи клип за 13 долара - Love Is Lost, то Мадона и Майкъл Джексън приживе са харчили милиони.
Ето и Топ 10 на най-скъпите видеоклипове, подредени от businessinsider.
10. Марая Кери ft. Джей Зи, Heartbreaker (1999 г.) — $2,5 милиона
Песента Heartbreaker е заснета през 1999 година от режисьора Брет Ратнър, като само за наем на кино са отишли 100 000 долара. Високата му цена се обяснява и с анимацията в клипа.
9. MC Hammer, 2 Legit 2 Quit — $2,5 милиона
Същата сума за клип е "пръснал" и MC Hammer, но през далечната 1991 година. Режисьорът Рупърт Уейнрайт споделя, че това е най-голямата лудост, която е правил. Вместо предвидените 18 дни снимките са продължили 30. В бюджета на видеото влизат и големи разходи за частни полети от различни щати до Лос Анджелис.
8. Пъф Деди, Victory - $2,7 милиона
Това видео става факт през 1998 година под режисурата на Маркус Ниспел. Участието на актьорите Денис Хопър и Дани Де Вито, както и използването на самолет и хеликоптер и много пиротехника са оскъпили продукцията до почти 3 милиона долара.
7. Guns N' Roses, Estranged — $4 милиона
Това е една разтърсваща балада от 1993 година, която е разтърсила банковите сметки на бандата с 4 милиона долара. Под режисурата на Анди Моран. В бюджета са включени използването на бреговата охрана на САЩ, хеликоптер, нефтен танкер, самолет Ан-124, както и много специални ефекти.
6. Майкъл Джексън, Black or White — $4 милиона
Точно толкова е платил и Майкъл Джексън за видеото към Black or White от 1991 година. Режисьор е Джон Ландис. Премиерата на клипа е в ефира на телевизия Fox и е била гледана от 500 милиона души - абсолютен рекорд за медията до този момент.
5. Мадона, Bedtime Story — $5 милиона
Тази високобюджетна продукция бе представена по мащабен начин през 1995 година - на екрани в кина в Лос Анджелис, Чикаго и Ню Йорк. Режисьорът Марк Романек е снимал видеото шест дни, след което още седмица е била необходима за усъвършенстване на дигиталните ефекти.
4. Мадона, Express Yourself — $5 милиона
Когато това видео излиза през 1989 година, то е най-скъпото, което е правено до този момент. То взе награди за режисура и операторско майсторство на MTV Video Music Awards.
3. Мадона, Die Another Day — $6,1 милиона
Този клип, дело на режисьорския екип от Швеция Трактор, се появява през 2002 година. Той е вдъхновен от сцените на култовата поредица за Джеймс Бонд и следва линията на вечната борба между доброто и злото.
2. Бритни Спиърс, Work Bitch — $6,5 милиона
Второто място в класацията е за Бритни и нейното провокативно видео към песента Work Bitch, което се появи в края на 2013 година. Високият бюджет се дължи на различните локации на заснемане - от пустиня до нощни клубове, наем на лъскаво Ламборджини, атрактивни тоалети. Специалните ефекти също са стрували стотици хиляди.
1. Майкъл Джексън и Джанет Джексън, Scream — $7 милиона
Най-скъпият клип е на Майкъл Джексън и неговата сестра Джанет - Scream. Той спечели награда за най-добро денс видео на MTV Video Music Awards през 1995 г. Режисьор е Марк Романек.
А ето как би изглеждала класацията, ако се изчисли инфлацията през годините:
10. Бъста Раймс, What's It Gonna Be?! (1999 г.) - $4 милиона
9. MC Hammer — Too Legit to Quit (1991 г.) - $4,2 милиона
8. Майкъл Джексън — Bad (1987) - $4,5 милиона
7. Gun N' Roses — Estranged (1993) - $6,5 милиона
6. Бритни Спиърс — Work Bitch (2013) - $6,5 милиона
5. Майкъл Джексън — Вlack or White (1991) - $6,9 милиона
4. Мадона — Bedtime Story (1995) - $7.7 милиона
3. Мадона — Die Another Day (2002) - $7,9 милиона
2. Мадона — Express Yourself (1989) - $9,4 милиона
1. Майкъл Джексън и Джанет Джексън — Scream (1995) - $10,7 милиона