IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Плащат ли авторски права търговските обекти?

В Стара Загора приходите са скочили с 80%

София Щерева. Снимка: ПРОФОН

Съгласно приетите през март миналата година промени в Закона за авторското право и сродните му права, от началото на 2019 г. общините започнаха да извършват проверки на търговските обекти за уредени права за ползваната в тях музика. Половината от глобите при установени нарушения се насочват към финансиране на културни проекти в регионите, а останалата част се разпределя към Национален фонд "Култура".

Всяка община има правомощията самостоятелно да определи как ще прилага контрола над публичното изпълнение на музика.

Някои общини като Русе и Стара Загора отбелязват сериозен ръст в лицензирането на музика за бизнеса. Там проверките се извършват от инспекторите на място. В следствие на проведен семинар от кампанията на ПРОФОН, Музикаутор и БХРА за обучение на общините и информиране представителите на местния бизнес, в Стара Загора например броят на лицензираните обекти е нараснал с 240%, което отговаря на 80% ръст на приходите от лицензните такси за тази спрямо 2018 година.

Варна и Бургас са в процес по изменения на вътрешните нормативни актове, съгласно които договорите за лиценз за публично изпълнение ще бъдат изискуеми от търговците, наред с останалите необходими удостоверения и разрешителни.

Кметът на Община Пловдив вече е издал заповед със срок, в който всички задължени обекти е необходимо да представят договорите си с организации за колективно управление на права. Подобно решение оптимизира процеса и дори спестява проверките, изискващи човешки ресурс. Спрямо 2018 г. Пловдив отбелязва 6% ръст в броя на търговските обекти с уредени сродни права.

"В заведенията музиката е основна притегателна сила за клиентите и ако е правилно подбрана, създава атмосфера, която оформя характера на мястото. Музикалният фон носи добавена стойност за всеки търговски обект – доказано е, че кара хората да остават по-дълго и да купуват повече, защото "общува" с емоциите им. В този смисъл музиката е мощен маркетингов инструмент. Именно затова разнообразието, от което един търговец може да избира, е от голямо значение. Ние представляваме за територията на България над 95% от българския и световен репертоар и след като се лицензира при нас, в обекта може да звучи всякаква музика, независимо от източника – радио, телевизия, стрийминг платформи, CD и други. За да улесним бизнеса, с колегите от Музикаутор създадохме платформата MusicPro.org, на която със специален онлайн калкулатор всеки може да изчисли сам дължимите суми, както и да подаде заявка за лицензиране към двете дружества едновременно, на принципа „на едно гише. Така един собственик на нощен клуб например ще уреди и авторските, и сродните права за звукозаписите, които ползва за озвучаване на обекта си", коментира изпълнителният директор на ПРОФОН София Щерева.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата