IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Колко струват глупостите, идващи от ЕС

Колко струва карането на фарове през деня?

Колко струват глупостите, идващи от ЕС

Колко струва карането на фарове през деня? Задавал ли си е някой този въпрос? Задавал съм го на доста хора, но повечето смятат, че не струва нищо, а останалите, че е пренебрежимо малко. Дали е така? Да помислим малко.

Ще се опитам да обясня така, че да е ясно и на не съвсем технически грамотните /да не ми се сърдят останалите/. Крушките на фаровете имат две нажежаеми жички. Едната за къси светлини с мощност 45 вата и другата за дълги с мощност 55 вата. Мощноста на задните габарити е по 5 вата. Като съберем всичките крушки се получава обща мощност от /2х45/+/2х5/=100 вата или 0,1кВт. За 1 час тези крушки изгарят 0,1кВт/ч електроенергия. Тази електроенергия се получава, като двигателят на автомобила чрез гумен ремък завърта алтернатора, който произвежда тази електроенергия.

Двигателите с вътрешно горене /ДВГ/ са с КПД между 25-28 % за бензиновите и около 35% за дизеловите. Тъй като броят на бензиновите и дизеловите /включително товарните/ превозни средства е почти еднакъв, то за по лесно пресмятане ще приема, че средният КПД на ДВГ е 30%. Така за производството на 0,1 кВт електроенергия при КПД 30% двигателят ще трябва да изгори гориво имащо 0,334 кВт.

Всъщност цифрата е по голяма, тъй като тук не е отчетено преодоляването на триенето на ремъка, на лагерите на алтернатора и на четките, но да не издребняваме. И така ако предположим, че един автомобил се движи 1/2 час на ден, той ще изгори гориво с енергия 0,167 кВт. 1 000 000 автомобила ще изгорят гориво притежаващо 167 000 кВт.

Ако допуснем, че в ЕС дневно 50 000 000 автомобила имат такъв пробег, то тогава се получава цифрата от 8 350 000 кВт. Всъщност сигурен съм, че цифрата е значително по-голяма, като отчетем огромното количество ППС-та, които имат многократно по голям дневен пробег като автобусите на градския транспорт, такситата /само в София са 6000, колко ли са в Париж или Лондон или Берлин/, камиони и пр. Както и големите екскурзии, предприемани през уикендите, прадниците и отпуските. Така че спокойно можем да приемем като минимум 10 000 000 кВт дневно.

За една година това прави 3 650 000 000кВт. Един кВт се добива от 0,083 кг бензин или годишно за каране на фарове само в ЕС се изгарят 3 650 000 000 Х 0,083кг =302 950 т. Всъщност мисля, че при горе изброените съобръжения може спокойно да приемем, че годишно се изгарят излишно минимум 500 000 тона горива.

Някой ще кажат какво толкова, ама пък спасяват човешки живот. Според мен това съвсем не е доказано. Прехвърля се напълно изкуствено една съвсем резонна практика от Скандинавия в останалата част на Европа, където тя изобщо не е нужна. В Скандинавия има по 200 облачни дни годишно.

Като добавим и ужасно късият ден през дългата зима, това си е съвсем резонна практика. Какъв е смисълът обаче да се прилага в слънчева Италия или в България. Абсолютно никакъв. Представете си някой да задължи сицилианците да изолират къщите си като шведите. Или шведите за строят земетръсно устойчиво като сицилианците. Пълна глупост. Единствената причина е да могат правителствата да кажат колко много се грижат за народа. Питам се къде са природозащитниците. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата