Като експерт в сферата на презентационните и комуникационни умения, бих искала да споделя 8 основни грешки, които правят масово презентаторите пред публика. Уважаеми колеги пиари, моля, обърнете внимание на шефовете си върху следващите точки:
1. Всички ме чуват - А дали наистина е така? Осигурихте ли човек, който да застане в края на залата и да потвърди, че и хората от последния ред чуват думите ви ясно, точно и отчетливо? Дами и господа презентатори, моля, говорете високо, с ясна дикция и разнообразен тембър на гласа!
2. Всички ме виждат - Ами...сигурни ли сте? Ако аудиторията е голяма, осигурете допълнителни екрани, разположени на удобни места. И, моля, не се крийте зад катедра и куп микрофони, разположени на нея! Няма как да повярваме на думите ви, ако не ви виждаме в цял ръст. Защо? Ще се спра на това малко по-нататък.
3. Подготовка - Импровизациите са хубаво нещо, но само когато има на основата на какво! Затова, хубаво е да си отбележите не само основните опорни точки, на които ще се спрете по време на същинската част на презентацията, но и АКТУАЛНИ казуси; въпроси, които могат да възникнат (съответно подходящи отговори); примери за илюстриране на казаното.
4. Публиката се облъчва с информация - Моля??? Колко време ще ви слуша "публиката", ако говорите непрестанно в продължение на 40 минути? Максимум 20 минути. Поддържайте диалог с хората - в разговорите се ражда симпатията и съпреживяването на общи емоции! Как бихте подтикнали някого да посегне към ваш продукт или услуга, ако не го убедите, че наистина има нужда точно от това?
5. Какво й е на презентацията? - Може би й няма нищо, особено ако отговаря на следните няколко основни изисквания:
- Не повече от 15 слайда;
- Не повече от 5 bullet-а на слайд;
- Не повече от 10 думи на слайд;
- Има уместни илюстрации: графики, снимки, колажи (където е допустимо) и др.
- Липсва усещане за претрупаност;
- Още в началото изясните колко време ще продължи презентацията, кога ще можете да зададете въпросите си и кога ще има паузи.
Оптималното времетраене за една презентация обикновено е 20 минути + 10 за въпроси и отговори.
6. Какво ми е пък на мен? - Ако причината за излизащите вкупом хора от аудиторията по средата на презентацията ви не е качеството на самата презентация, следвайки метода на изключването, най-вероятно причината се крие във вас! Не бързайте да се сърдите и обиждате, а застанете пред огледалото и се опитайте да убедите себе си в това, в което искате да убедите аудиторията си. Успяхте ли? Може би говорите твърде тихо, монотонно и неразбираемо? А може би не сте симпатичен на публиката?
Всъщност, да спечелиш доверието на публиката не е толкова трудно, колкото изглежда. Някои хора го правят интуитивно. Ако вие не сте сред тях, прочетете малко литература на тема "Езикът на тялото" и невербалната комуникация. Не забравяйте да тренирате уменията си пред огледало или други хора. Криейки тялото си зад банка и микрофони, няма как да убедите хората в искреността си, защото те интуитивно търсят потвърждение на думите ви в посланията, които отправяте с тялото си.
7. Не прикривайте истината - Рано или късно тя ще излезе наяве. Но ако стане късно, това може да коства и на двете страни много нерви и пари. Предоставянето на точна и достоверна информация по време на презентирането може да доведе до ефекта на разочарованите хора, които напускат залата, но със сигурност е по-добре да се случи на този ранен етап от взаимоотношенията ви, нали? Както в една връзка - понасяш да те отрежат на първата среща с усмивка и смях, но да те отрежат след година опити да изградиш въображаеми кули, прикривайки истинската си същност, е непоносимо!
8. Обратната връзка - Без нея сме за никъде! Но мислите ли, че хората оставят имейлите си при регистрация за презентацията ви с надеждата да им пращате всякакви други рекламни материали, свързани с дейността на вас и ваши клиенти и партньори? Ами, не искат това! Или ползвайте мейлите само по предназначение за конкретния проект, или не го ползвайте изобщо! В противен случаи рискувате изградения вече положителен имидж.
Препоръчвам ви да ползвате имейлите, с които разполагате, за да намирате обратна връзка от хората относно презентацията, на която са били, продукти, които са ползвали, и други свързани корпоративни теми.
Въпреки че звучи просто и елементарно, правилното изпънение на тези точки би ви гарантирало успех в презентирането. Разбира се, голям процент от успеха на презентацията зависи все пак от качеството на презентираните продукти и услуги. И един последен непоискан съвет - не крийте емоционалността си!
Колкото по-усмихнати и емоционални в позитивно отношение сте, толкова по-дълго ще задържите вниманието на аудиторията си. А, в крайна сметка, целито точно това, нали? Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.