Цел на тренинга: Разпознаване и развиване на умения за справяне с професионалния стрес и “емоционалното прегаряне”. Акценти:
Стрес , Дистрес , Бърнаут – Запознаване с темата 1.2Постравматична стресова реакция
1. 3.Предупредителни сигнали за стрес
Ще се научите по-добре да управлявате стреса ако познавате симптомите.Отбележете тези от тях, които изпитвате, когато сте под стрес. Добавете други, които са характерни за вас но не са написани.
ФИЗИЧЕСКИ СИМПТОМИ:
Алергии
Промяна на апетита
Болки в гърба
Високо кръвно налягане
Задух
Болки в сърдечната област
Студени и влажни длани
Студ
Запек или диария
Замаяност
Умора
Главоболие
Прескачане на сърдечния ритъм
Мускулно напрежение
Кошмари
Обриви
Безпокойство
Проблеми със съня
Болки в стомаха
ДРУГИ ФИЗИЧЕСКИ СИМПТОМИ (всеки си ги дописва)
....................................................................................................
....................................................................................................
....................................................................................................
ЕМОЦИОНАЛНИ СИМПТОМИ:
Гняв
Тревога
Отричане на проблемите
Депресия
Трудно вземане на решение
Самотност
Нервност
Чувство на безмисленост
Чувство на отхвърленост
Усещане че е в „капан”
Чувство за нещастие без причина
Лесно изпадане в безпокойство и тревожност
ДРУГИ ЕМОЦИОНАЛНИ СИМПТОМИ (всеки си ги дописва)
....................................................................................................
....................................................................................................
....................................................................................................
ПОВЕДЕНЧЕСКИ СИМПТОМИ:
Увеличена употреба на алкохол, цигари
Употреба на ПАВ или успокуителни средства
Неглежиран външен вид
Конфликти с приятели или членове на семейството
Избягване на отговорност
Трудна концентрация
Лесно изпадане в състояние на плач
Закъсняване за работа
Повишен или намален апетит
Раздразнение при общуване
Гледане на TV повече от обикновено
Странене от семейство и приятели
ДРУГИ ПОВЕДЕНЧЕСКИ СИМПТОМИ (всеки си ги дописва)
....................................................................................................
....................................................................................................
....................................................................................................
2. Определяне на личния стил на поведение под стрес
3. Методика за определяне на стресоустойчивостта и социалната адаптация - тест
4.Разработка на план за управление на стреса
Поставете си цел и времева рамка. Целта ви трябва да е насочена към определен тип поведение и реакция. Пример : През следващият месец целта ви е да медитирате всеки път, когато сте стресиран. Може да искате да си поставите повече от една цел, всичко е наред. Обаче не се опитвайте да си поставяте няколко цели за един и същ период от време. Това ще повиши нивата ви на стрес.
Потърсете подкрепа – споделете с вашето семейство, приятели, колеги и др за вашите цели. Те ще ви подкрепят
Следете своя напредък
Възнаградете се когато постигнете целта си или сте близо до постигането и.
Пример: отидете на кино или се насладете на специална храна, която обичате.
NB! Когато стресорите се променят, е необходимо да промените и начина си за справяне с тях.
4.1 Вътрешни стратегии за справяне със стреса .
* Свързани са с начините , с които личността се справя със стресорите ,
като използва само наличните вътрешни ресурси . Свързани са със способността и да дефинира стресовото събитие като предизвикателство , което може да бъде преодоляно.
Прерамкиране
1. Етап 1 е свързан с отделянето на ситуацията или части от нея , които могат да бъдат променени и тези които не могат да бъдат променени.
2. Етап 2 е свързан с предприемането на действия с промяна на ситуацията или
преформулиране на това което би могло да се промени.
4.2
* Техники за релаксиране и намаляване на напрежението. Упражнение
Запишете техники за редуциране на стреса за които се сещате.
.................................................................
................................................................
.................................................................
Кои техники ще са най-подходящи за вас? Напишете ги.
......................................................
.....................................................
......................................................
4.3 Писане на кратка Терапевтична приказка.
Инструкция : Напишете приказка за своя живот. Споменете за поуките , които сте си извадили от сблъсъка с трудностите.
4.4 Упражнение : Рисуване с недоминантната ръка
Инструкция : Нарисувайте картина с ръката, която Ви е по - неудобно да използвате.
Беседа на тема : Контрол . Помощни въпроси : Какво ще се случи ако пусна контрола ? Какво ще се случи ако нямам контрол над ситуациите?
Може да се направи аналог между това занимание и промени , които е трябвало или трябва да направите
в живота си .
Други подобни задачи :
А) Нарисувайте "оковите" си
Може да опитате да нарисувате "оковите" си: или какво ви пречи да се чувстват щастливи и осъществени. Кое ви спъва в живота.
Дискусията след работата може да Ви накара да изследвате метафорично и буквално знака - на "оковите". След това се изследват пречките и щастието.
Б)
Картина по желание ,но със затворени очи
Дискусията за това необичайно , но много положително действие може да се съсредоточи върху поемането на риск и проблеми с контрола. Темата за съвършенство- (кой се нуждае от това да е съвършен и кой може да си позволи да бъде несъвършен.) Това преживяване позволява да се отпуснете и да се изразявате свободно.
Използвана литература :
1.espited.com Бърнаута от духовна перспектива
2.Стрес и психични стратегии за справяне - Камелия Мирчева
3.Анжела Минкова - http://artangela.com/index.php?lng=bg&p=artgallery&pp=
4. Лекции от НВУ " Васил Левски"
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.