IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

ОТКЪДЕ ИДВА 8 МАРТ?

ОТКЪДЕ ИДВА 8 МАРТ?

          В повечето религии няма празник специално посветен на жената. Според старозаветните книги за разлика от животните, жената е взета от самата плът на Адам и следователно има природа като неговата. Тя е "помощник, нему подобен" /Бит. 2:18/. Старозаветният закон утвърждава принципното равенство между двата пола. Съвършеното равенство засвидетелствано в райската градина е нарушено поради грехопадението на прародителите и жената е подчинена на мъжа /Бит. 3:16/. Всички живи хора са родени от жена. Оттук юдейската традиция свързва жената повече с живота отколкото със земята, което е характерно за езическите религии. Самото име Ева означава живот /Бит. 3:20/. Мъжът е задължен да зачита биологичния ритъм в живота и /Лев. 20:18/. Както в юдаизма, така и в християнството жените не са част от богослужебната иерархия, но могат активно да участват в отбелязването на празниците /Изх. 15:20/. Те имат своите религиозни права - да принасят жертва от свое име /Лев. 12:6-8/, да участват в свещени трапези /Втор. 12:12/ и др. Свещената история е съхранила имената на десетки жени играли важна роля в живота на юдейското общество - Мариам, Девора, Олдама и др.
          Едва с идването на Господ Иисус Христос жената заема своето достойно място в семейството и в обществото. От обикновена слугиня считана понякога за вещ тя се превръща в истинска личност. Пред Бога жената и мъжът са еднакви по достойнство, между тях отнологично различие няма и те представляват двете части на едно цяло. Св. апостол Павел подчертава равноценността на мъжа и жената в Божието царство: "няма мъжки пол, ни женски; защото всички вие едно сте в Христа Иисуса." /Гал. 3:28/. Това разбиране намира естественото си продължение в учението за църквата, като тяло Христово, на което всички християни без оглед техния пол са членове /1 Кор. 12:27/. И доколкото всички членове на едно живо тяло са живи и дейни и жените изпълняват определена и специфична за тях функция. По Божие определение жената е "помощник" на мъжа, любяща майка и съпруга, хранителка на домашното огнище на семейството вдъхновявана от добродетелите на св. Богородица. Характерни са думите на св. Григорий Назиански: "Един Създател за мъже и жени, и за двата пола - една и съща кал, един и същ образ, една и съща смърт, едно и също възкресение."
          В Източната църква ролята и на мъжете, и на жените, е важна, но не взаимозаменяема. Затова жени не се допускат до свещеническото служение. Свещенството е свързано със служението на единствения и вечен Първосвещеник, Господ Иисус Христос, който не избира нито една жена "като една от апостолите". Св. Богородица също не упражнява свещеническо служение. Някои древни еретически общности като квинтилианите и колирибианите под влиянието на езически и гностически вярвания ръкополагат и жени. Подобна е практиката и в много съвременни протестантски секти.
          Опитите на "еманципираната" жена да бъде равна на мъжа и да поеме отговорностите му започват в края на XIX век и имат за следствие нарушаване на богоустановената иерархия: "защото мъжът е глава на жената, както и Христос е глава на църквата." /Ефес. 5:23/.
          За първи път в историята Ден на жената е отбелязан на 28 февруари 1909 в САЩ по инициатива на Американската социалистическа партия. На този ден жените от шивашки и текстилни предприятия излизат на протест против лошите условия на труд и ниските заплати. Работничките са атакувани и разпръснати от полицията. На 27 август 1910 г. в Копенхаген се провежда първата международна конференция на жените социалистки, организирана от Социалистическия интернационал. В управлението му по това време участват значителен брой евреи като Клара Цеткин, Роза Люксембург и др. По тяхно внушение се приема всяка година в една от първите недели на пролетта да се празнува деня на работничките и на международната им солидарност, с цел да се мобилизират широките женски трудови маси за борба за равноправие. През 1955 г. е измислена и историята за първата масова проява на жени работнички, "състояла се" на 8 март 1857 г. в  Ню Йорк. Датата 8 март е избрана защото съвпада с 13 адар, когато е еврейският празник Пурим. Този празник е възпоменание на историята на юдейката Естир, станала с хитрост съпруга на персийския цар Артаксеркс, и чичо и Мардохай. С негова помощ тя отстранява царедвореца Аман и верните на царя хора заграбвайки властта в Персия. По нейно нареждане юдеите в различните градове на Персийската империя "умъртвиха от неприятелите си седемдесет и пет хиляди" /Ест. 9:16/ души, в т. ч. жени и деца и заграбват имуществото им. Самата Естир не е майка.
          На Запад Международния ден на жената се отбелязва през периода между 1910 и 1920 г., но постепенно е забравен. Той се подновява със зараждащия се феминизъм през 60-те  години на миналия век. През 1965 г. 8 март е обявен официално като неработен ден и празник на жената в СССР. И днес денят е неработен в Русия и други страни от бившия Съветски съюз - Беларус, Молдова, Казахстан, Киргистан, Таджикистан, Украйна, както и в Македония и в Монголия.
          В България 8 март първоначално се отбелязва с беседи в тесен кръг социалисти през 1911 г., а през 1915 г. е първото му публично честване. Като общобългарски празник 8 март започва да се празнува след комунистическия преврат на 9 септември 1944 г. Отначало по предприятия, заводи, учреждения се правят събрания, на които се отчита приносът на жените в производството, културата, науката и обществения живот. След падането на комунистическия режим през 1989 г. Денят на жената постепенно губи популярност като всеки празник, наложен по идеологически съображения. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата