Стремейки се да не се изгубят в джунглата на съвременната медицина, мнозина се връщат към добре познатото старо. Далекоизточните лечебни практики, като тази на хилядолетната тибетска медицина, процъфтяват, съобщава радио Дойче веле.
Събота, седем часът сутринта, гореща вода и безсолна оризова супа за закуска, след което часове наред медитация – 39-имата посетители на будисткия център в Карлсруе преследват една и съща цел: трайно здраве за тялото и душата. Ана Елизабет Бах, изучавала в продължение на години тибетска будистка медицина в Непал, води ежемесечно такива семинари. След навлизането в дебрите на този начин на лечение тя е убедена, че далекоизточното, прастаро знание за здравето и болестите са приложими и в днешната култура.
Медитацията като медицина
Далекоизточните заболявания не се различават от нашите. Но причините се търсят другаде. Докато обучените медици се концентрират само върху тялото, а психолозите – върху чувствата, будисткият лечител не прави никаква разлика. Според него погрешните действия с тялото, речта и духа са основната причина за страданията и заболяванията. Затова на семинарите в Карлсруе акцентът е върху будистката медитация, по време на която се изпада в състояние, напълно свободно от болести и страдания. То се достига чрез медитацията и дистанцията от лошите навици.
Законът на кармата
Според будисткия закон за причината и следствието /карма/ определяме чрез нашите действия, думи и мисли утрешния си свят. „Не можем да стоварим другиму отговорността за това, което ни се случва” – обяснява Ана Елизабет Бах и продължава: Но понеже все пак не сме топка, която съдбата подхвърля, можем самите ние да променим нещо. Което започва най-напред с храненето: по време на семинара в продължение на три дни удоволствия като кафето или никотинът са забранени, тялото получава само здравословни храни като ориз и зеленчуци.
Да постигнеш баланс
В тибетската будистка медицина има точна дефиниция за здравето: дух и тяло в хармония. В здравото тяло така наречените принципи или енергии вятър, жлъчка и слуз са балансирани. Ако този баланс се наруши, се стига до заболяване. И тъй като духът и тялото си влияят взаимно, често причините за предизвикването на дисбаланс не са физически: невежество, алчност и гняв. Към тях Ана Елизабет Бах добавя вторичните причини като неправилното хранене или недоброто поведение.
Между два свята
„Действията ни и вътрешното ни отношение са точно толкова важни за диагнозата на един тибетски лечител, колкото и телесните усещания” – посочва тя. В рамките на семинара се изучават и някои принципи на будистката философия, понеже, както отбелязва ръководителката: ”Не обстоятелствата са тези, които определят нашето щастие или нещастие, а нашата способност да се справяме с обстоятелствата. Не събитията са важни, а това каква е нашата реакция спрямо тях.”
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.