През 2003 г. Европейската комисия забрани 1100 съставки в козметиката. В САЩ – само 11. И все пак има още толкова химически съставки в козметиката, които причиняват различни заболявания, като една от най-честите форми са алергиите.
Около 30% от жените и 20% от мъжете имат отрицателна реакция към козметичните продукти. Някои от тези реакции са субективни, но все пак 20 % от пациентите в дерматологичните кабинети са алергични към козметиката.
Повечето опасни съставки се съдържат в дезодорантите, парфюмите, кремове за лице, продукти с грижа за косата и за ноктите.
Най-честите причинители на кожните дерматити са в ароматите, консервантите и оцветителите.
Повечето козметични продукти включват съставки, които не са точно посочени, а са скрити зад думи като „аромат“ или „оцветител“. Затова често е трудно откриването на точната съставка, към която е алергичен човек и трябва да се направят анализи в лаборатория, която да открие причината за алергията чрез провеждането на поредица от сравнителни тестове.
Под името аромати, например, се крият над 4000 отделни съставки. Освен на алергии, те често са причинители на рак или други токсични заболявания.
Акрилатите в лаковете за нокти, както и синтетичните UV филтри, са доказани причинители на дерматологични проблеми.
Imidazolidnyl urea и DMDM Hydantol. Това са само два от многото консерванти, които при използването им освобождават формалдехид. Освен алергии и раздразнение на кожата, предизвикват увреждане на дихателните пътища, депресия, главоболие и дори рак.
Има два вида дерматити. Те предизвикват едни и същи симптоми, но са различни. Алергичният контактен дерматит се появява у хора, когато те имат контакт с определена съставка. Неалергичният контактен дерматит се появява при стрес или нараняване. Обикновено една или няколко съставки в козметичния продукт могат да предизвикат раздразнение или причина за алергия.
Признаците за козметична алергия са зачервяване, сърбеж, подуване. Кожата може да стане суха или да се появят лишеи.
Изчезването на симптомите може да стане едва след прекратяване на контакт с алергена.
В отговор на създадените проблеми от самата козметична индустрия, някои производители създават т.нар. хипоалергенна козметика. Няма обаче стандарт, който определя какво е хипоалергенна козметика и това в по-голямата си част е маркетингова стратегия, която не е подкрепена законодателно. Затова трябва да се четат съставките, а не рекламните послания на производителя.
Продължението на статията можете да прочетете в Puls.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.