В последните години се забелязва нарастване на проявите на влошена памет и внимание в тийнейджърска възраст.
Как го обясняват учените и как може да се подпомогне развитието на ученика?
Около 20% от подрастващите имат оплаквания, свързани с нарушения на паметта, вниманието, възприятието, способността за вземане на решение и др. Нарастването на подобни проблеми учените обясняват със съвременния ритъм на живот, влиянието на редица неблагоприятни фактори от околната среда и дори със завишените изисквания в училище.
Паметта е най-важният компонент в процеса на обучение. Вниманието пък е особена форма на психическа активност – проявява се в умението на детето да насочва и съсредоточава съзнанието си върху даден предмет, явление или собствено преживяване.
Характерно за детско-юношеския период е, че постепенно се увеличава капацитетът на паметта и същевременно тя се пренасочва от механично към преобладаващо смислово, логическо запаметяване.
Способността за трайното задържане на концентрацията, както и бързото превключване от една на друга тема достигат своя максимум в тийнейджърска възраст. Вниманието обаче става все по-избирателно (зависи от индивидуалните интереси) и често пъти се изчерпва бързо. В резултат тийнейджърите се оказват неспособни да се съсредоточават, а това води до затруднения в учебния процес и понижаване на постиженията им.