Децата, родени през 41-та гестационна седмица - седмицата след термина, имат по-добри резултати по време на обучението си в училище. Това показва ново проучване.
Тези деца се справят по-добре на тестове и е много по-вероятно да бъдат определени като ”надарени” в началното училище и гимназията, в сравнение с децата, родени през 39 или 40 гестационна седмица.
„Късното раждане се асоциира с по-високи нива на неонатални здравословни проблеми, но поради ограничените данни, не бяхме в състояние да погледнем отвъд раждането, за да видим дали тези проблеми продължават да съществуват или дали има потенциални ползи от раждането в късен термин”, заяви д-р Дейвид Х. Фиглио от Северозападния университет в Илинойс, САЩ.
Новото изследване показва не само, че при децата, родени в последните седмици на бременността продължава да има повишен риск от здравословни проблеми, но и че при тях има повишена честота на когнитивни ползи в училищна възраст, обясни още той.
Д-р Фиглио и екипът му са сравнили резултатите от тестовете на повече от 320 хиляди деца на възраст от 8 до 15 години, родени в по-ранни гестационни седмици, почти 720 хиляди, родени в нормалния период и близо 120 000, родени в късен термин.
Изследователите са наблюдавали също така, дали децата са определени като „надарени” от Департамента по образование на Флорида.
„Късно” родените деца са се представили по-добре, с по-високи отценки от стандартните изпитвания, по-голям процент от тях са определени като „надарени” и по-малка част от тях са показали ниски резултати.
При тях се наблюдава обаче и по-висок процент на физически увреждания в училищна възраст.