Като част от кампания на Европейската комисия, българското здравно министерство организира електронно допитване за избор на най-въздействащи здравни предупредителни илюстрации, които да бъдат отпечатани върху опаковките на цигарите и другите тютюневи изделия.
В допитването своя анонимен глас дадоха общо 2 185 души. От тях - 52.9% непушачи, 29.9% пушачи и 17.2% бивши пушачи.
Половото съотношение е почти 50/50 - 52.3% жени и мъже – 47.7%. Гласувалите под 18 години са най-малко – едва 9%.
За най-потискащо са избрани илюстрациите на увреденото съзъбие – 76.06%. и туморно образувание в шийната област – 63.98%.
Това са и картинките, които биха били най-въздействащи, ако се поставят на кутиите цигари. Специалисти твърдят, че картинното изображение е много по-добро от простите надписи.
От Министерството на здравеопазването съобщават, че тези две илюстрации са използвани в Канада – седем години, Бразилия – пет години и Сингапур – близо три години.
Изводите са, че мотивацията на доста от пушачите да спрат да пушат е много по-силна след сблъсък с картинки на злокобни болести.
Установено е, че такъв вид предупреждение е много по-ясен и по-лесно разбираем за децата между 12-18 години. При тях адекватното въздействие на текста е изчислено на едва 13%.
Търговците обаче съвсем не са очаровани от нововъведението – те смятат, че подобен род „заскрасяване“ отблъсква потребителите, което пък води до спад в печалбите.
Още не е ясно точно кога туморите и зъбните аномалии ще лъснат и на родните тютюневи изделия.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.