Според последните данни на Българския Национален раков регистър от 2008 г. средно над 3 530 жени и 53 мъже са били диагностицирани с рак на гърдата за 2006 г. Това прави по 9 жени всеки ден. В Англия годишно се диагностицират 44 000 онкоболни жени и 300 мъже. А за Европа броят на жените е 321 000 на година.
Засега са отчетени над 12 милиона нови случаи на заболели от рак на гърдата, регистрирани през 2007 г. Близо 7,6 милиона души са починали от коварната болест, което прави по 20 хиляди дневно или 833 на час. Това показва докладът на Американското общество за борба с рака.
Всички специалисти казват: Ракът е лечим и не е опасен, ако се открие навреме! Именно за това бизнесът и организациите по света се борят с множество подходи да намалят тези цифри чрез превенция и информираност. Тази борба днес се е превърнала в модна тенденция, отговаряща на всички потребности, вкусове и виждания.
Големите имена на бизнеса и наложилите се в цял свят марки прокараха през последните години нова тенденция в благотворителността при борбата с рака на гърдата. Компании като Cartier, Estée Lauder, Tommy Hilfiger, Bronnley, Hallmark и много други започнаха да развиват “маркетинг обвързан с кауза” чрез разработването на различни розови колекции.
Освен с нова визия, аромат, форма, продуктите се различават и с характерната розова панделка – символ на болестта. Процент от продажбата на тези розови продукти се заделя и дарява на определена асоциация, за да бъде изразходвана от нея за целите на кампанията. Това е действаща политика, която тепърва ще навлиза у нас. Целите на “розовия подход” е да се ангажира вниманието и да се обвържат личностно потребителите на тези продукти с каузата, за да може обществото да се пребори със заблудата, че ракът на гърдата е тема табу.
Тенденцията в модата при благотворителността на големите имена на бизнеса дойде и у нас.
Първи стартираха Avon като включиха и България в глобалната инициатива, която е кръстена “От любов към живота”. Компанията пусна серия - брошка розова панделка, химикалка, плюшено мече Теди и колие, от продажбата на които събра средства за мобилни мамограф и ехограф.
Със специална розова колекция козметика у нас първа дойде друга световно известна козметична марка – Bronnley (производителят на луксозните сапуни и козметика, препоръчван от Английското кралско семейство). В края на 2007 г. те разработват 4 розови сапунчета с форма на сърце, един Викториански сапун, лосион за тяло и душ-гел с аромат и съдържание на Българска роза. Колекцията е кръстена Forever Rose и е направена в Англия по поръчка на английска асоциация за борба с рака на гърдата. Това е първото участие на маслото от Българска роза в световна кампания за борба с рак на гърдата.
Инициативата стартира в цял свят, но първа започна в България по повод Деня на жената. Тя се реализира в партньорство с Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания (АПОЗ) и е със слоган „За бъдеще без страх от рак на гърдата”.
Oбществото ни все още не е отворено към подобни инициативи и продукти, защото такива у нас нямаше до скоро. Тъй като вече сме и част от ЕС, се очаква световната практика да навлезе.
Как става по света:
Козметичната компания Estée Lauder първа разпространява розови панделки в търговската си мрежа по повод месец октомври. Целта е да се засили общественото внимание към навременната профилактика на болестта. Така стартира изграждането на един съвсем нов подход в благотворителността, който днес дори изгражда модни тенденции.
Hallmark, вече няколко години продават специални лимитирани колекции картички за Деня на майката, процент от които даряват на асоциация за борба с рака на гърдата. Най-новата им идея е специална Gift Card по повод празника, в която има инкрустиран 1 каратов диамант - когато жената получи своята картичка, тя да може да си направи бижу с диаманта. Цената е няколко хиляди долара, но диамантът и каузата си заслужават.
През 1995 г. по повод Деня на майката McDonalds продаваха хартиени розови панделки по $1 и дариха средствата на американска асоцоация.
През 1997 г. BMW се включиха в борбата с кампанията BMW Ultimate Drive. Те заделяха по долар за всеки изминат test-drive километър от техни потенциални клиенти, в определен ден. Ford няколко години подред спонсорират различни инициативи и мероприятия, обвързани с борбата с рака на гърдата. Пуснаха розов пакет на лимитирана колекция 2008 V-6 Mustang. От продажбата на всяка една кола Форд ще заделят по $250 за американска асоциация за борба с рака. Тази година Mercedes пуснаха специална лимитирана колекция C350 Sport Sedan
Mercedes-Benz, а от продажбата й ще дарят $1 000 000 за борба с рака на гърдата.
Познатите бонбонки tic tac разработиха розова опаковка с панделка. Ако нормалната цена на една опаковка е $1, то тази струвала $10. Разликата от $9 се начислявала за борбата с рака на гърдата. Розовите бонбонки се превърнали в един от най-продаваните продукти на марката. Тази политика бе последвана и от друга известна марка M&M’s. Шарените бонбонки, които ние сме виждали само по американските филми, разработиха розови бонбонки, процент от които заделят за каузата.
Ralph Lauren решиха да прокарат нова мода и вместо розова панделка, поставиха лого с розово пони върху колекция, която нарекоха “Розово пони”. Социалната мрежа Facebook се включиха като решиха да заделят средства от виртуалната продажба на картички и да дарят събраните средства.
Вече има специални колекции анцузи на Lee, маратонки на Reebok, розови топки за голф, тенис, баскетбол, футбол и всички други аксесоари, за които се сещаме. Освен че процент от продажбата им се отделя за кауза, те вече са и предпочитан моден аксесоар, предимно в чужбина.
Други известни марки: O.P.I. със серия лак за нокти в розово, Rado със специален розов часовник, Microsoft разработи специален messenger, от който заделяше средства, Tommy Hilfiger пуснаха нов “розов” аромат. Направиха се розови кисели млека, бонбони, тоалетна хартия, GSM апарати, четки за зъби, пижами, обувки, сутиени, кукли, ел. уреди, ключодържатели, тефтери, игри, колела и много други.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.