Твърденията върху етикетите на слънцезащитните продукти масово подвеждат хората, алармират от асоциацията "Активни потребители".
Маркетингови оценки като "целодневна защита", "моментална защита","водоустойчив" объркват потребителите и им пречат да направят информиран избор, категорични са от организацията.
Слънцезащитният фактор SPF показва степента, в която продуктът предпазва кожата от ултравиолетовите (UVB) лъчи.
Когато човек се излага на слънце, минават 15-20 минути, преди кожата му да започне да изгаря, обясняват от асоциацията.
Слънцезащитният крем с фактор 15 би трябвало да предпазва 15 пъти по-дълго – т.е. около 5 часа.
Разликата обаче в степента на защита, която осигуряват продукти с фактор над 15, не е голяма, алармират от организацията пред БТА.
Така например експертите са изчислили, че ако фактор 15 предпазва от 93 процента от UV лъчите, при индекс 30 се покриват 97 процента от ултравиолетовия спектър, а при "50" и "50+" – 98%.
"Активни потребители" съветва хората да внимават с някои надписи на етикетите на слънцезащитните продукти, като например "ултрависок слънцезащитен фактор". Слънцезащитният фактор 50 дава само 1,3 на сто повече защита от UVB лъчите в сравнение с фактор 30.
По-добре да се нанесе по-дебел слой от продукта, отколкото да се търсят максимални стойности на фактор, съветват специалистите от асоциацията.
Някои слънцезащитни средства имат по-дълготраен ефект, но като цяло плуването, потенето и забърсването с кърпа намаляват свойствата им и поради тази причина предпазните продукти трябва да се нанесат отново след известно време.
Според специалистите надписът "моментална защита" също е заблуда.
Съветът на дерматолозите е продуктите да се нанесат поне 30 минути преди плаж, за да има наистина защитен ефект.