Американските прокурори препоръчаха на Министерството на правосъдието (DoJ) да повдигне наказателни обвинения срещу Boeing. Това следва твърдение на Министерството на правосъдието, че производителят на самолети е нарушил споразумение, свързано с двете фатални катастрофи с неговите самолети 737 Max, които убиха 346 души.
Boeing отказа коментар пред BBC, но преди това отрече да е нарушил споразумението за отложено наказателно преследване.
Министерството на правосъдието има срок до 7 юли да вземе окончателно решение дали да започне дело срещу. Препоръката не е окончателно решение и подробностите за потенциално престъпно действие не са известни, според CBS.
"Това е наистина критично решение, което предстои", каза Ед Пиърсън, който е изпълнителен директор на Фондацията за авиационна безопасност и бивш старши мениджър в Boeing. Той каза пред програмата Radio 4 Today на BBC: "Има проблеми с тези самолети. Виждаме проблеми с тези самолети и аз говоря за 737 Max, 787 и това отразява ръководството."
Самолетните катастрофи - и двете с участието на самолет 737 Max на Boeing - се случиха в рамките на шест месеца една от друга.
Катастрофата с участието на индонезийската Lion Air стана през октомври 2018 г., последвана от полет на Ethiopian Airlines през март 2019 г.
Миналата седмица роднини на жертвите призоваха прокурорите да поискат глоба срещу Boeing от 25 милиарда долара и да започнат наказателно преследване.
Съгласно сделка, постигната през 2021 г., Boeing заяви, че ще плати споразумение от 2,5 милиарда долара, а прокурорите се съгласиха да поискат от съда да оттегли наказателно обвинение след три години, ако компанията спазва определени условия, посочени в споразумението за отложено наказателно преследване.
Но миналия месец Министерството на правосъдието заяви, че Boeing е в нарушение на сделката, заявявайки, че не е успяла да "проектира, внедри и наложи програма за съответствие и етика за предотвратяване и откриване на нарушения на законите за измами в САЩ в рамките на своите операции".
Миналата седмица напускащият поста главен изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун се сблъска с критики от американски сенатори.
Калхун свидетелства, че компанията се е "поучила" от минали грешки и че процесът за служителите, сигнализиращи за нередности, "работи" – но законодателите все пак го обвиниха, че не прави достатъчно, за да поправи културата на отмъщение.
Като част от текущо разследване, свидетелите срещу Boeing казаха на Сената през април, че моделите 737 Max, 787 Dreamliner и моделите 777 имат сериозни производствени проблеми.
Компанията наскоро беше поставена в светлината на прожекторите, когато панел на врата падна от нов самолет 737 Max по време на полет на Alaska Airlines през януари, оставяйки зееща дупка.
Калхун се оттегля като главен изпълнителен директор в края на 2024 г. след по-малко от пет години в ролята със заплата на стойност 33 милиона долара. Той също ще остане в борда на Boeing.
Калхун пое работата от Денис Мюленбург, който беше уволнен след двете катастрофи.
Пиърсън каза, че промените в ръководството на Boeing са били "повърхностни" и дори когато Калхун беше назначен за главен изпълнителен директор през 2019 г., той вече беше в компанията от десетилетие.
"Те вземат онези решения, които засягат милиони и милиони хора в продължение на много, много години", каза той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.