Американска група обвини Boeing в укриване на информация за електрически проблеми на самолет, който по-късно се разби.
Фондацията за авиационна безопасност твърди, че самолетът, който падна в Етиопия през 2019 г., е имал редица проблеми, включително "некомандирано въртене" на ниска височина.
Организацията каза, че повече от 1000 самолета, които летят в момента, потенциално могат да бъдат изложени на риск от електрически повреди в резултат на производствени проблеми.
Твърденията на фондацията са свързани със самолет, който се е ударил в земята минути след излитане от Адис Абеба през март 2019 г.
Самолетът беше 737 Max, по това време съвсем нов модел. Това беше вторият от този тип, който се разби, след предишен инцидент край Индонезия в края на 2018 г.
Говорител на Boeing каза, че след инцидента с полет 302 на Ethiopian Airlines през 2019 г., компанията е "оказала пълно съдействие и е предоставила подходяща информация на разследването".
"Ще отговорим на разследващите агенции за допълнителна информация", добавиха те.
И двете катастрофи се дължат главно на лошо проектирана система за контрол на полета, която се е активирала в неподходящ момент поради повреда на сензора.
Но фондацията е публикувала редица документи на уебсайта си, за които се казва, че представляват строителни записи за самолета, участвал в инцидента в Етиопия, изтекъл от служители на Boeing. Документите, които са изключително технически, описват проблеми, възникнали по време на строителния процес.
Фондацията твърди, че "рисува ясна картина на объркващите и хаотични производствени операции, протичащи във фабриката 737, когато този самолет се произвеждаше."
Сред очевидните проблеми, посочени в документите, са липсата на електрически части, липсващо и неправилно монтирано окабеляване.Също така служителите са били подложени на изключителен натиск да преработват дефектни части.
Фондацията твърди, че това е свързано с електрически проблеми, които според нея е имал самолетът през седмиците и месеците, довели до катастрофата. Твърди се, че друг документ описва инцидент със същия самолет, три седмици след като е бил доставен на собственика му, Ethiopian Airlines.
Запис на комуникациите между Boeing и авиокомпанията показва как самолетът е претърпял "некомандирано въртене" на ниска височина, докато се е подготвял за кацане.
По-късно това беше приписано на периодична повреда в окабеляването, според фондацията.
Фондацията за авиационна безопасност твърди, че тези документи са били скрити от "правителствените органи, правоприлагащите органи, клиентите на авиокомпаниите, семействата на жертвите и обществеността". Това предполага, че в резултат на това системните проблеми с качеството на производството във фабриката на Boeing са били пренебрегнати, което е довело до проблеми като експлозията, която засегна полет на Alaskan Airlines в началото на тази година.
Фондацията се ръководи от Ед Пиърсън, бивш мениджър във фабриката за Boeing 737 в Рентън, щата Вашингтон.
Той стана видна фигура след двата инцидента със 737 Max, свидетелствайки пред законодателите на САЩ в няколко случая.
Пиърсън постоянно твърди, че сериозните производствени проблеми във фабриката са изиграли ключова роля за двете катастрофи - твърдение, което Boeing многократно отрича.
Официалното разследване на инцидента в Етиопия, извършено от Бюрото за разследване на произшествия на страната, изглежда подкрепя тази гледна точка. Предполага се, че свързаните с производството дефекти са отговорни за повредата на сензора, която в крайна сметка е предизвикала катастрофата.
Тази версия на събитията обаче беше отхвърлена от американската агенция Национален борд по безопасност на транспорта, която каза, че няма доказателства за това и приписа повредата на сензора на удар с чужд предмет, вероятно птица.
Вътрешните служители на Boeing също отхвърлят твърдението, че документите са били укрити, и твърдят, че множество разследвания не са потвърдили твърденията на Пиърсън.
По-рано този месец новият главен изпълнителен директор на Boeing Кели Ортберг каза, че планира да се съсредоточи върху възстановяването на доверието в бизнеса.
Той добави, че ще се базира в Сиатъл, за да бъде близо до фабриките, а не в централата на компанията в Арлингтън.
Американските регулатори във Федералната авиационна администрация (FAA) наредиха на компанията да изпълни "коригиращ план за действие" за подобряване на безопасността и контрола на качеството.
Но по време на разговор с журналисти, Пиърсън каза, че докладите от хора във фабриката твърдят, че усилията за подобряване на условията на производствената линия досега са били „ужасно неадекватни“ – до голяма степен защото инспекциите на FAA са били известни много предварително и могат да бъдат подготвени .
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.