През десетилетията след Втората световна война, докато почти всеки друг аспект на търговската авиация е трансформиран, основният дизайн на самолетите на тръба с крила остава упорито непроменен, пише Financial Times.
Но до края на десетилетието, радикално различен самолет може да се появи в небето над Калифорния.
Американският стартъп JetZero и неговите поддръжници се надяват, че новият самолет ще бъде бъдещето на търговската авиация и ще предложи начин за намаляване на въглеродните емисии. Привлекателният дизайн, който заема от "смесеното крило" на стелт-боклети - привлече интерес от авиокомпаниите от двете страни на Атлантика.
Дизайнът на JetZero е една от многобройните технологии, които се разработват, за да помогнат на авиокомпаниите да постигнат целта на индустрията за нетни нулеви въглеродни емисии до 2050 г.
Нетната нулева цел се основава на масовото приемане на нови и по-чисти устойчиви авиационни горива (SAF). Но аерокосмическите компании работят и върху електрически батерии и самолети, задвижвани с водород, за да се опитат да намалят емисиите.
Залогът е голям, с по-строга регулация и задаващата се заплаха от данъци върху летенето. Авиацията в момента е отговорна за 2% до 3% от глобалните емисии на CO2, но тази цифра се очаква да нарасне, тъй като други индустрии намаляват емисиите си по-бързо.
Тази седмица глобалната лобистка група на авиокомпаниите Iata изчисли, че средната годишна инвестиция в SAF и други технологии, които ще бъдат необходими за достигане на нетна нула, ще бъдат 128 млрд. долара годишно. Тя настоя, че това е "възможно", но само с повече държавна подкрепа.
Самолет, летящ изцяло на SAF, може да спести до 70% от емисиите, произведени от конвенционалното гориво. Сегашното производство на SAF е около 1,5 милиона тона годишно, докато Iata изчислява, че смисленият напредък към целта за емисиите до 2050 г. ще изисква 24 милиона тона до 2030 г. и 500 милиона до 2050 г.
Том О'Лиъри, главен изпълнителен директор и съосновател на JetZero, заяви, че авиационната индустрия признава мащаба на предизвикателството.
"Индустрията казва, че трябва да предприемем действия или рискуваме да бъдем регулирани в ъгъла."
Авиокомпаниите искаха да продължат да се разширяват с настоящите си темпове, но също така да постигнат нетни нулеви емисии до 2050 г., използвайки SAF, добави той. "Двете неща са несъвместими. Дизайнът на смесеното крило на JetZero ще помогне за разрешаването на тази главоблъсканица."
Компанията планира да започне полети с демонстратор с един осми размери в рамките на следващите три години и да има пълноразмерен самолет, който да лети още през 2030 г.
Двете компании, които произвеждат по-голямата част от световните търговски самолети - европейския Airbus и Boeing в САЩ - са експериментирали със смесени крила. "Еърбъс" представи прототип, наречен "Моверик" преди четири години. Но JetZero вярва, че може да се движи по-бързо от тези две индустриални гиганти.
Основана през 2021 г. от група, която включва бивши ръководители на аерокосмически компании, JetZero миналата година спечели договор за 235 млн. долара от военновъздушните сили на САЩ за разработване на демонстрационен самолет. Alaska Airlines е сред инвеститорите си - инвестицията включва опции за бъдещи поръчки на самолети. По-рано този месец тя се съгласи на партньорство с easyJet.
Дизайнът на JetZero съчетава крила и фюзелаж по начин, подобен на бомбардировача B-2 на американските военновъздушни сили. Този дизайн, според компанията, ще позволи на самолетите си да използват 50% по-малко гориво от сравнимия конвенционален дизайн, но със съществуващата технология на двигателя. Тя също така трябва да произвежда с 50% по-малко емисии.
Нейният планиран капацитет на пътниците - от 200 до 250 пътници - ще се справи с разликата в размера между самолетите с една пътека, като например семействата на Boeing 737 и A320 на Airbus, както и по-големите модели на производителите.
Въпреки че някои анализатори от индустрията са скептични относно разписанието на JetZero, обещанието й за радикално по-нисък разход на гориво до 2030 г. е мъчително за авиокомпаниите. Производството на САФ не се е увеличило толкова бързо, колкото се надяваше. Airbus и Boeing доставят нови, по-ефективни самолети по-бавно от очакваното.
Това лято Air New Zealand стана първата голяма авиокомпания, която се отказа от целта за намаляване на емисиите до 2030 г., а природозащитниците се притесняват, че индустрията вече е извън пистата в преследването на нетна нула.
Изследванията на консултантската компания Bain показват, че въпреки настоящите мерки за декарбонизация, ще има нетно увеличение от 3,4% на глобалните емисии на CO2 в авиоиндустрията до 2030 г. в сравнение с нивата от 2019 г. Той прогнозира, че растежът на летенето ще компенсира увеличеното използване на SAF и по-ефективните самолети.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.