IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Инвазията на Китай в Южна Америка продължава

Пристанището на Чанкай ще трансформира търговията

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Преди прерязването на лентата на пристанището на Чанкай - построено от Китай мегапристанище на тихоокеанското крайбрежие на Перу, което трябва да трансформира регионалната търговия - произведените в Китай безпилотни кранове ZPMC се редят по кея.

Пикапите BYD стоят готови да транспортират инженери наоколо, докато 5G интернет кулите на Huawei са прясно конструирани, за да се справят с автоматизираната работа.
„Всичко се прави в Китай“, каза сияещият Марио де лас Касас, мениджър по връзки с обществеността на пристанището на Cosco Shipping, китайският държавен корабен гигант, който ще оперира Чанкай, след като бъде отворен в четвъртък. „Това е огромна възможност не само за Перу, но и за целия регион“, добави той, докато перуанските и китайските знамена се развяваха от уличните светлини.

Перуански официални лица твърдят, че пристанището, построено от Cosco с местния Volcan, ще превърне Перу - голям производител на мед и плодове - в Сингапур на Южна Америка и ще затрудни морската търговия по тихоокеанското крайбрежие на континента, тъй като може да поеме по-големи кораби в дълбоките му води, пише Financial Times.

Но анализатори и служители изразиха опасения, че проектът за 3,6 милиарда долара, който следва поредица от други китайски инфраструктурни инвестиции, всъщност представлява отстъпване на суверенитета на Перу над пристанището.

САЩ, за които нарастващото китайско влияние в Латинска Америка представлява стратегически проблем, предупредиха, че пристанището може да се използва от китайски военни кораби. И това развитие може да представлява поле за спор с новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп, тъй като той заема по-твърда линия срещу Китай .

„Рисковете за Перу са на много нива“, каза Евън Елис, професор по латиноамерикански изследвания във Военния колеж на армията на САЩ. „Риск номер едно е страната да не извлече ползите от своите изобилни ресурси и географско положение, а по-скоро китайците да получат тези ползи.“
Китайският президент Си Дзинпин, който е в Перу тази седмица, за да присъства на срещата на върха на АТЕС преди държавно посещение, ще се появи с перуанския президент Дина Болуарте на встъпването в длъжност в Чанкай в четвъртък чрез видеовръзка от Лима, на 80 километра. Президентът на САЩ Джо Байдън също ще бъде в града за срещата на върха на АТЕС при първото и последното си посещение в Южна Америка като президент – с малко какво да предложи.

През май, на фона на спор с Cosco , перуанските законодатели приеха законодателство, даващо му изключителни права да управлява Chancay, нещо, което Елис каза, че е било „немислимо преди и против самата същност на твърдението на Перу за суверенитет над собствените му пристанища, които са неговият прозорец към света ”.
Министърът на транспорта на Перу Раул Перес-Рейес отхвърли тези опасения, твърдейки, че Chancay ще бъде контролиран от митниците и пристанищните власти на Перу. Той каза, че пристанището ще позволи на процъфтяващия селскостопански сектор на Перу да продължи да расте.

„Това, което Chancay ще направи, е да пренасочи част от товара и да го изпрати директно в Азия.“

От 3,6 милиарда долара стойност на строителството, 1,3 милиарда долара са били инвестирани в началната фаза, каза Коско. Дълбоководното пристанище може да акостира някои от най-големите корабни кораби в света с капацитет от 22 000 двадесетфутови еквивалентни единици или TEUs, индустриален стандарт за контейнери. Никое друго пристанище на тихоокеанското крайбрежие на Южна Америка не може да приеме кораби с такъв размер.

През април 2023 г. China Southern Power Grid придоби перуанския електроенергиен бизнес на Enel, който доставя енергия на северната част на Лима, столицата на страната. Останалата част от електроснабдяването на Лима беше продадена през 2020 г. на китайската Three Gorges Corporation, която също притежава язовир в Перу. През март Перу даде концесия за изграждане и експлоатация на пристанище на юг на дъщерно дружество на китайската компания Jinzhao, която управлява мина за желязна руда близо до Ика.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
САЩ
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата