Групите за въздушен превоз на товари и авиокомпаниите, които едва наскоро спряха полетите до Китай на фона на слабото туристическо търсене, се опитват да пренасочат самолетите и да спечелят пари от повишените тарифи за товари извън страната преди Черния петък и коледния пазарен сезон, пише Financial Times.
Силният ръст на търсенето на евтини онлайн стоки от китайски групи за електронна търговия и нарастващото използване на въздушен транспорт на фона на смущенията в Червено море заплашват да претоварят и без това напрегнатия пазар за бързи доставки преди Коледа, причинявайки скок на тарифите за въздушен транспорт.Стойността на товарите за превоз на стоки от Азия до САЩ се е повишила, като средната спот цена през октомври е нараснала с 49% спрямо година по-рано до 5,46 долара за килограм, според фирмата за пазарни анализи Xeneta. Цените от Азия към Европа са се повишили с 25 процента през същия период.
Скокът в търсенето на въздушни товари идва, тъй като базираните в Китай групи за електронна търговия реагират на апетита на западните потребители за евтини стоки. Много от техните пратки се изпращат директно до потребителите по въздух, като се възползват от освобождаването от вносни мита за пратки под определена цена.
Законодателите на САЩ и ЕС се стремят да намалят потока от внос от Китай, използвайки тази „вратичка“ в митата, като Белият дом предлага да изключи редица стоки от освобождаването през септември, докато Брюксел обсъди премахването на праг от 150 евро по кои артикули могат да бъдат закупени безмитно.
Междувременно потокът от стоки продължава с неотслабваща сила, което накара групите за превоз на товари да увеличат полетите от Китай.
Сред последните ходове, дъщерното дружество за товарни превози на Air France-KLM Martinair ще пренасочи услугите си за Латинска Америка и ще пусне нов полет между Хонконг и Амстердам през септември, първият път, когато неговите самолети летят до китайския град от девет години.
Том Оуен, директор на карго подразделението на Cathay Pacific, каза, че 2024 г. е била „годината на електронната търговия, особено от континенталната част на Китай“. Той добави, че базираната в Хонконг авиокомпания инвестира в допълнителен капацитет с повече товарни самолети, които трябва да бъдат доставени до 2027 г.
Германската група за доставки DHL също обяви планове през септември да инвестира в осем нови товарни самолета Boeing 777, тъй като очаква голямо търсене от Китай през пиковия сезон. UPS, която извършва повече от 360 полета дневно, каза през октомври, че добавя 200 пътувания от Азия до Европа и САЩ през четвъртото тримесечие, тъй като очакваше „скок в търсенето на обеми“.
Но тъй като превозвачите дават приоритет на най-печелившите полети от Азия, клиентите на други маршрути усещат страничните ефекти.
Датският спедитор DSV по-рано предупреди, че авиокомпаниите вероятно ще преразпределят капацитет от САЩ и Европа към Азия, „за да се възползват от по-високи печалби“, което води до спад на капацитета на полетите между Европа и САЩ и „значително увеличение на цените“. В опит да облекчи свиването на капацитета, компанията започна да наема самолет Boeing 777, който да лети всяка седмица между азиатския транспортен център Сингапур и Лос Анджелис през септември.
По-малките спедитори могат особено да се затруднят да осигурят доставки по въздух в навечерието на празничния пиков сезон, което в крайна сметка ще доведе до прехвърляне на по-високи ставки върху потребителите, предупреди Джойс Тай от платформата за доставка Freightos.
Въпреки че новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп заплаши с още по-строги репресии срещу китайския внос в навечерието на изборите си, за този сезон на коледното пазаруване операторите на въздушни товарни превози не виждат много индикации за облекчаване на търсенето и тарифите за товари.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.